Bjælkelag

Kære LDS.

Mig og min kæreste har været så heldige at overtage en dejlig herregård fra 1855 for 3år siden. Og har de sidste 3år været igang med at renovere den gamle gård.
Jeg står nu i den proces, at jeg har revet en bærende væg ned, mellem køkken og stue, og har i den sammenhæng fået langt en stålbjælke som hed HEB 220 ind i stedet for. Og har nu fået revet vores loft ned, og fået fritlagt vores bjælker. Der var desværre en del rådne bjælker og underlige løsninger, som er blevet lasket og lappet godt og grundigt.
Der er flere steder helt op til 170cm mellem mine bjælker, som har størrelsen 150x150 og har derfor besluttet at ligge hjælpe bjælker ind mellem dem, med en afstand af ca 40cm cc, med inspiration herinde fra bl.a.
Min plan var at lave en udveksling i hver ende af mine bjælker, med bjælkesko og spærtræ og derefter montere spærtræ på langs i bjælkesko.
Jeg er kommet i tvivl om to ting, 1. Hvor langt fra væggen ville i montere udvekslingen?
2. Vil mine nuværende bærende bjælker kunne klare den ekstra last fra en førstesal med støtte fra hjælpe bjælkerne, eller vil hjælpe bjælkerne kun optage vægten og fordele den tilbage til hovedbjælkerne som de er monteret til? Førstesal står ubenyttet nu, men skal benyttes på sigt.
vores hus er 7meter bredt og har væg/jerndrager ca midt af huset. På førstesal ligger der betondæk, med jern i.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Messsias,

Jeg skal lige være sikker på at have forstået dig ret, så:
  1. Hvor langt er der mellem bjælkernes understøtninger?
  2. Du omtaler en del rådne bjælker, men i hvilken stand er bjælkerne i bjælkelaget?
  3. Skal det forstås således, at der tidligere har været beboelse på førstesalen, dvs. med betondækket som gulv?

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
Jeg har nogle billeder, og en plantegning.

Det lidt forskelligt, nogen steder 340cm til understøtning andre steder 4m og nogle enkelte af dem har små 5m som jeg har forstærket og havde tænkt at lave mindre afstand mellem hjælpebjælker der hvor spændet er større. Bjælkelaget er generelt i ganske fornuftig stand, har fritlagt alle sammen og fjernet råd og lasket der hvor hvor der eventuelt var samling, eller svækket på anden måde. Dog “hænger” de en smule på midten, efter mange års belastning. Men generelt virker træet sundt og stærkt når jeg slår på det. Der er nu benyttet førstesal på en lille del af betonlaget, men resten har vidst altid stået ubenyttet, så vidt jeg ved.
jeg er meget i tvivl om hvorfor der overhovedet ligger et betonlag på førstesal, måske som gammel høloft.
Her er lidt billeder 
Betonloftet er som jeg forstår det gammelt og hvis det har ligget der i mange år så har det nok ikke brug for yderligere understøtning, så jeg ville ikke lægge ekstra bjælker ind, det skulle da kun være for at have noget at hænge loftet op i. 

Hej Perhans.
Jeg egentlig ret enig med dig, men da loftet alligevel er taget ned ville det være oplagt at få Gemt så meget deroppe som muligt, nu når chancen er der, og da vi gerne vil benytte førstesalen på et tidspunkt, så vil der jo komme ekstra belastning, derfor tænkte jeg hjælpebjælke. Er det helt galt? 
Her er en plantegning, de røde streger er vægge der nu er revet ned, og erstattet med jern.
Vi har kun revet loftet ned  ved køkken og de to stuer hvor køkken et blevet åbnet op til.
Så det til at starte med, der jeg primært vil ligge hjælpebjælker ind. 
Hej Messsias,

Har du tilfældigvis undersøgt hvor meget gulvet bøjede yderligere ned ved en given belastning, hhv. før og efter dine forbedringer af bjælkelaget? Dels kunne det give et indtryk af bjælkernes egentilstand, dels et hint om effekten af de udførte forstærkninger.

Den kommende belastning fra jeres fulde ibrugtagning af "loftet", kunne det på et tidspunkt tænkes at inkludere planer om fx billardbord, hjemme fitness-område, våben- eller pengeskab ovenpå bjælkelaget?

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
Tænker værelser, fællesrum, måske et badeværelse og et toilet.
Men kan da sagtens være vi finder noget tungt vi bare ikke kan undvære.
Men er mest af alt bare i tvivl omkring, om mine nuværende bjælker hvilke kunne klare belastningen fra en benyttet førstesal, selvom jeg sætter hjælpebjælker op. Da jeg forstiller mig at de deler vægten tilbage til nuværende bjælker, og så er spørsmålet så, om mine nuværende bjælker kan klare det. 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis