Bjælkelag

Kære LDS.

Mig og min kæreste har været så heldige at overtage en dejlig herregård fra 1855 for 3år siden. Og har de sidste 3år været igang med at renovere den gamle gård.
Jeg står nu i den proces, at jeg har revet en bærende væg ned, mellem køkken og stue, og har i den sammenhæng fået langt en stålbjælke som hed HEB 220 ind i stedet for. Og har nu fået revet vores loft ned, og fået fritlagt vores bjælker. Der var desværre en del rådne bjælker og underlige løsninger, som er blevet lasket og lappet godt og grundigt.
Der er flere steder helt op til 170cm mellem mine bjælker, som har størrelsen 150x150 og har derfor besluttet at ligge hjælpe bjælker ind mellem dem, med en afstand af ca 40cm cc, med inspiration herinde fra bl.a.
Min plan var at lave en udveksling i hver ende af mine bjælker, med bjælkesko og spærtræ og derefter montere spærtræ på langs i bjælkesko.
Jeg er kommet i tvivl om to ting, 1. Hvor langt fra væggen ville i montere udvekslingen?
2. Vil mine nuværende bærende bjælker kunne klare den ekstra last fra en førstesal med støtte fra hjælpe bjælkerne, eller vil hjælpe bjælkerne kun optage vægten og fordele den tilbage til hovedbjælkerne som de er monteret til? Førstesal står ubenyttet nu, men skal benyttes på sigt.
vores hus er 7meter bredt og har væg/jerndrager ca midt af huset. På førstesal ligger der betondæk, med jern i.
Kære LDS. Mig og min kæreste har været så... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Messias,

Såfremt du ønsker/vælger* at benytte udvekslinger, så vil de kun belaste eksisterende bjælkers "ender" med forskydningskræfter, såfremt du monterer udvekslinger helt op langs væggene. Med forskydningskræfter kan du tænke på "overklipning" til forskel fra bøjning. Bøjning af de nuværende bjælker (fra udvekslinger) vil du forøge, jo længere væk fra vægge udvekslinger placeres.

*) Er det helt udelukket, at nye bjælker vil kunne lægge rigtigt af på væggene, altså som de nuværende bjælker gør?

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
tusind tak for dit svar, tror det gav mening for mig. Altså jo tættere på væggen udvekslingen sidder jo mindre belaster jeg hovedbjælkens bøjning, er det korrekt forstået? 
Det ville være en noget mere besværlig opgave “hvert fald for mig” at få lagt de nye bjælker ind i væggen, da betonen går ned omkring mine hoved bjælker.
Jeg havde derfor håbet på at en udveksling så tæt på væggen som muligt, ville overføre en stor del af vægten ud i ydermuren. Men er blevet i tvivl om det godt nok til at bære en førstesal.
Hej Messias,

Ift. hovedbjælkens bøjning som følge af udvekslingens placering, ja, så har du forstået det helt korrekt :-). Men har du overvejet (nu kan jeg jo ikke se og fornemme standen af dine vægge) at forankre understøtninger til nye bjælkers ender direkte i væggene?

Du får lige lidt anbefalede dimensioneringstal for nye 150x150 bjælker (kvalitet C24) ift. spændvidde og indbyrdes afstand (center til center) - iht. den tiltænkte brug af "loftet" (som jeg forstår maksimalt bliver almindelig boliglast, jf. det du skriver):
  • Spændvidde på max. 5,0 meter => max. bjælkeafstand på kun 25 cm!
  • Spændvidde på 4,5 meter => max. bjælkeafstand på ca. 30 cm
  • Spændvidde på 4,0 meter => max. bjælkeafstand på 50 cm
  • Spændvidde på 3,5 meter => max. bjælkeafstand på 75 cm
  • Spændvidde på 3,0 meter => max. bjælkeafstand på ca. 1,3 meter
  • Spændvidde på 2,5 meter => max. bjælkeafstand på 2 meter
Håber du kan bruge ovenstående til din videre færd :-)

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
Det er ikke til at se på billeder, men det vil være usandsynlig at vægge er lavet af beton. Så prøv at hugge / bore i dem og se om det ikke er mursten. Så er det meget lettere billigre og bedre at lægge bjælker ind på muren. 
De skal naturligvis hugge huller, og bjælker skal kunne komme ind og løftes op med f.eks. soldat. Herefter kan man mure op under den og tage soldat væk efter et par dage. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for begge jeres svar.
Jeg har allerede bestilt og modtaget varerne, og begyndt at lave det, og grunden til jeg besluttet denne medtode, var fordi jeg er ærlig talt er rimelig tidspresset og det skulle være noget jeg følte mig “tryg ved/havde prøvet før”. Jeg har valgt at bruge 45x145 spærtræ “kvalitet C24” da det skulle være noget træ jeg selv kunne bære rundt på, og hæfte det med bjælkesko som er forstærket.
Jeg må ærligt indrømme at jeg fra start har følt mig ret skråsikker på den metode, og har fået bekræftet fra flere fagfolk i mit netværk, at det var en ganske fornuftig opbygning, har dog heletiden været opmærksom på at det ville have været bedre/mere optimalt at få lagt stolperne af på vægen, men da jeg bankede op omring bjælkerne vidste det sig at betonlaget fra førstesal gør ned omkring bjælkerne og ligger af på muren, hvilke gjorde at jeg besluttede i fællesskab med sparring fra netværk at jeg lavede udvekslinger i stedet for. Jeg må ærligt indrømme at jeg helst gerne vil forsætte opbygningen på denne måde, da jeg allerede er ret langt i processen, så håber lidt på input i forhold til at gøre denne opbygning som stærk som mulig.
På forhånd tak 🙏🏻
Annonce
Hvis du sætter udvekslingen helt op mod muren kan du jo give den et par skruer i muren ,evt gevindstænger i klæbeanker .
Hej Messias,

Forslag: De brune er dine nuværende bjælker (som lægger af på vægge) - og alt grønt er nyt. Det vil kunne give dig den fornødne styrke.

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
Tak for alle svarene, jeg har valgt at sætte udvekslinger tæt på væggen og da jeg alligevel skal isolere indvendig, så tænker jeg at sætte en ramme op til at understøtte de nye udvekslinger. Tak for input og inspiration, har været meget behjælpeligt 👍

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis