Radiatorventil hænger - Kan en ny pakdåse hjælpe?

Hej

Jeg er ny i dette forum. Jeg har for et par måneder siden overtaget et hus fra ´73. Det er ikke på nogen måde renoveret, så der er nok at gå i gang med. 
Derfor tænkte jeg også, at jeg lige så godt kan få oprettet en bruger herinde, for der kommer sikkert mange spørgsmål den kommende tid   

Men det første jeg bøvler med:
Jeg har fjernvarme i huset og deraf ældre radiatorer rundt omkring i hytten. Der har jeg et par radiatorventiler i huset som hænger. Jeg har haft termostaten pillet af et par steder (Ældre Danfoss modeller der sidder med en form for spændebånd) og har der motioneret pakdåsen.
Det går kun nogle uger, så hænger den igen. Jeg husker det fra min første lejlighed fra år tilbage at det var et problem jeg kunne blive ved med at døje med. Det blev ALDRIG godt og derfor vil jeg nu prøve at gøre noget ved det fra starten.

Er det her man går ind og skifter pakdåsen i ventilen så det hele bliver gangbar (og forhåbentlig forbliver det i et stykke tid) eller har pakdåsen ikke noget at gøre med om setuppet virker eller ej?

Eller skal der helt nye ventiler på? (det vil jeg ivrigt gerne på sigt, da jeg ønsker at kunne forhåndregulere gennemstrømningen, men så skal der 11 nye ventiler, termostater og vvs arbejdstimer ind over også) 

Jeg håber i kan hjælpe denne helt-nye-husejer-som-på-ingen-måde-er-handymand-endnu :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pakdåsen skruer du ud og giver den lidt syrefri olie eller lidt hanefedt. så virker det til du går igang med den store renovering. Når du skruer pakdåsen ud, kan der komme lidt vand, så hold en klud under.

fase
Hvis dine termostater er meget gamle (ca. 15år) bør de skiftes. De bliver slidt med tiden og bliver mindre nøjagtige.
Du kan derfor ved skift spare en del på varme regningen. Også nemmer med de nye der bare klikker på uden spændebånd. Din pakdåse ville jeg også skifte nu jeg var igang, men det behøver du som sådan ikke..

Når du er igang så udluft dine radiatorer og overvej om der skal en fjernmåler på en eller flere af dem. 
tak for svar :-)

Interessant at der kan være noget at hente i at skifte en gammel termostat ud med en ny. Jeg forventede at enten kan sådan en bandit finde ud af at holde 21 grader eller også ikke. Ikke noget ind imellem.

Er det selve pakdåsen der hænger ved mig og derved sætter termostaten ud af funktion eller hvor er det at det hænger? Jeg er med på at det er stiften på pakdåsen man til dels kan gøre gangbar igen, men er der noget inde bag pakdåsen som gør at det sætter sig og der derfor skal en ny ventil på for at det kører godt igen?
Eller er det selve pakdåsen som er synderen?

Men det kan godt være jeg skal ud i en større udskiftning. Jeg overvejer Danfoss Ally termostater og så skal der nye ventiler på med forudjustering alligevel. Men så snakker vi 10.000kr eller mere. Gisp! Når man er semi-nærig som mig, så er det jo en træls men måske nødvendig udgift. Måske kan det tjene sig hjem igen inden for nogle år..

Det er første gang, at jeg hører at termostater fra Danfoss kan blive slidte og jeg kan slet ikke se hvad, der skulle blive slidt i selve termostaten.

Jeg har aldrig oplevet pakdåsen som synder, så følg evt. Fabrins råd, hvis den ser korroderet ud.

Stiften i pakdåsen trykker på den membran, der styrer åbningen i termostatventilen. Denne membran er lavet af noget kunststof, der kan klæbe til det metal, der udgør åbningen i ventilen.
Hvis membranen igennem længere tid er presset imod åbningen kan membranen klæbe fast til åbningen så den forbliver lukket selv hvis termostaten søger at åbne ventilen.
Jeg havde selv problemet i adskillige år, indtil jeg fik det råd (her på dette forum) at stille alle termostater på 5 om sommeren, når fyret var slukket. Derved stod membranen åben hele sommeren og kunne ikke klæbe fast. Står termostaten derimod på 3 og der er 30 grader i rummet presses membranen meget fast til åbningen med risiko for, at den klæber fast. Det første år virkede det delvis, men efter et par år var der ikke flere membraner, der blev hængende og jeg har ikke oplevet fænomenet de sidste mere end 20 år.
Nej det der ikke mange der ved de kan, men det kan de altså ligesom ALT andet her i livet bliver de slidt og mere ustabile.. Altså hvis man skal tro på Danfoss så kan du spare OP til 23% på regningen ved brug af Ally. Overvejede det selv man syntes der var lidt for mange med blande oplevelser.. (der google din ven)

Med de varme priser der er nu så 23% godt nok mange penge for de fleste, men mon ikke også de priser vil blive
normale igen på sigt.. Selv 23% af ens normale pris er da også en slags penge, ville tro at 10.000kr er tjent ind efter ca. 4år alt efter forbrug. 

Her er en påstand fra Danfoss:
Gamle termostater koster penge

Her er også lidt "reklame" for at skifte
Hvorfor skal jeg skifte termostater?
Læg venligst mærke til at der står op til 23% ikke, at der kan spares 23%. De to ovenstående henvisninger ligner reklamer. Det er muligt, at der kan spares op til 23% i forhold til manuelle ventiler. I øvrigt er det nok at skifte selve termostaten, ventilen er den samme.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis