Flytte radiator ud fra væggen

Hej
Jeg skal have sat et lag gipsplader ovenpå eksisterende væg af krydsfiner. Jeg har radiatorer, hvor varmerør kommer op fra gulvet.
Hvordan gør man typisk? Af med radiator og så sætte bukkede kobberrør på så det hele kommer 13mm længere ud fra væggen?

Vh Anders

Vh Anders
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner kobberrør, mon ikke de kan give sig de 13 mm hvis du samtidig sænker radiator nogle få mm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-02-2022 22:57:31

Det ligner kobberrør, mon ikke de kan give sig de 13 mm hvis du samtidig sænker radiator nogle få mm. 

Du mener, at jeg bare skal vride dem ud af og så ret op?

Vi har fået lavet det samme andre steder i huset, og der blev rørene kortet af, og så et kort bukket kobberrør monteret på de gamle og op til radiatoren. Jeg vil bare gerne lave det selv denne gang, hvis det er muligt.

Vh Anders
De viste rør er bløde, så de bukkes relativt let.
Jeg ville dog prøve at bore et par huller foran det nuværende, stemme det ud til ét aflangt, og så kan dine rør følge med ud, uden at skulle bøje.

Hullet dækker du efterfølgende med en dobbelt rørkrave.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 15-02-2022 10:42:59

De viste rør er bløde, så de bukkes relativt let.
Jeg ville dog prøve at bore et par huller foran det nuværende, stemme det ud til ét aflangt, og så kan dine rør følge med ud, uden at skulle bøje.

Hullet dækker du efterfølgende med en dobbelt rørkrave.

En multicutter er det helt rigtige værktøj til denne opgave.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Men skal radiatoren ikke flyttes de 13mm med ud og sættes på gipspladen? I så fald passer hullerne ikke hvorfor jeg troede, at rørene skulle bukkes.
Sådan her er det gjort af håndværkere andetsteds i huset:

Vh Anders
Annonce
Rørene ligger måske "løst" under gulvet. Derfor foreslås at udvide hullet foran rørene, således at de kan trækkes ud fra væggen uden at bøje rørene. Men du kan jo skrue rørene løse og føle om de kan give sig under gulvet inden du udvidder hullerne.
jenshøj skrev den 15-02-2022 15:33:05

Rørene ligger måske "løst" under gulvet. Derfor foreslås at udvide hullet foran rørene, således at de kan trækkes ud fra væggen uden at bøje rørene. Men du kan jo skrue rørene løse og føle om de kan give sig under gulvet inden du udvidder hullerne.

Ah okay. Rørene er støbt fast i betondækket, så de ligger ikke løst på nogen måde. 

Vh Anders
Er der nogen med erfaring i at bukke rørene, som vist på billedet og som kan vejlede hvordan det gøres nemmest?

Vh Anders
Du skal nok passe på med at bukke rørene selv. Hvis det bliver utæt kan der opstå en større vandskade. Det er jo nok ikke sikkert at forsikringen vil dække hvis man selv har rodet med rørene. 

Hvad med at få en blikkenslager til at lave det ?

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 21-02-2022 10:48:32

Du skal nok passe på med at bukke rørene selv. Hvis det bliver utæt kan der opstå en større vandskade. Det er jo nok ikke sikkert at forsikringen vil dække hvis man selv har rodet med rørene. 

Hvad med at få en blikkenslager til at lave det ?

Det var lidt for at undgå udgiften til en VVS/blikkenslager   Men det skal selvfølgelig gøres så det er ordentligt

Vh Anders
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også