Er det en ommer?

Hej,

Jeg har sgu aldrig sat fliser op før, så er det sagt :)

Og jeg har lavet en fejl. Som det kan ses på billedet, så har jeg ikke startet den nederste række på det laveste sted, men i stedet målt ud efter det højeste. Så nu er der 28mm fra flise til gulv, på det værste sted…. de fleste andre steder, væk fra afløbet, kun 10mm.

Hvad siger I? Kan det dækkes af en gummifuge og stadig blive nogenlunde pænt? Eller skal jeg have fliserne af, limen af, genoprette væggen, ny vådrumsikring og så starte igen? :’(

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil signalere til gud og hvermand, at du selv har sat fliser op, behøver du ikke lave det om. Hvis du havde lavet det samme i mit badeværelse, ville du få besked om at lave det om. 

fase
Der er et alternativ, men det er et klytfiks af "klamp" - du kan skære smalle strimler af fliser og sætte i den grand canyon, du har fået lavet ned mod gulvet. Så vil du til tid og evighed blive mindet om, at du ikke gjorde det ordentlig fra start... :-P

Hellere leje end at bo på gaden.
der er 2 muligheder
enten laver du det hele om
eller find en højere flise og så bare skifte den nederste
normalt når man sætter den slags op , starter du med nr 2 række , der sættes vandret efter laveste punkt
Tak for jeres svar! Ideen med en anden, højere klinke som nederste række er ikke helt dum, hvis jeg kan finde noget der passer med! Men ellers kan jeg godt lidt se hvilken vej pilen peger - vil helst være stolt af mit arbejde og ikke lukke øjnene hver gang jeg skal på toilet :)

Når nu jeg tager det ned og starter forfra (eller skifter nederste række), kan I så måske hjælpe mig med de her spørgsmål, som jeg nok burde have stillet først:

1. Hvor stor en afstand er god fra vægflise til gulvflise? Jeg har brugt 6mm som udgangspunkt (i hjørnet), men ved faktisk ikke hvad der er en god afstand?

2. Samme spørgsmål bare i hjørnet?

3. Den ene væg i hjørnet, hvor jeg har lavet en stribe op, er ikke helt i lod, væggen til venstre. Det har jeg løst ved at måle ud så det passer med en hel flise i toppen, og så skære fliserne til nedad, så højresiden kom i lod. Det giver en lille kilefornemmelse, men synes egentlig det blev ok. Men er det egentlig måden at gøre det på?

4. Bonusspørgsmål: kan man få fliselim af uden at ødelægge vådrumsmalingen? 😄
Hvis du piller alle dine fliser ned, så husk også at tilpasse de vandrette også, hvis du ikke allerede har gjort det. Når du starter med en hel flise i den ene side, kan man ende med en lille strimmel i modsatte side. Det er ikke pænt. Derfor er det en god ide at måle op så første og sidste flise er lige store. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Annonce
God pointe, det har jeg faktisk heller ikke gjort. Det gør jeg når jeg prøver igen, tak.
jthyge skrev den 14-02-2022 21:44:17

Hvis du piller alle dine fliser ned, så husk også at tilpasse de vandrette også, hvis du ikke allerede har gjort det. Når du starter med en hel flise i den ene side, kan man ende med en lille strimmel i modsatte side. Det er ikke pænt. Derfor er det en god ide at måle op så første og sidste flise er lige store. 

og de skal udlignes , så de ikke er under en halv flise , altså ikke bare en kvart i bege sider

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis