Montering af Unidrain og kantisolering - hvordan skal det gøres?

Hej

Jeg skal have installeret et unidrain linjeafløb, men kan ikke gennemskue hvordan dette gøres korrekt i kombination med kantisoleringen.
Jeg satser på at støbe mit gulv, med en 10 cm høj og 20 mm dyb kantisolering, hele vejen rundt i kanten af gulvet for at slippe for kuldebroer fra væggene. Jeg laver en ramme, der hvor jeg senere vil montere min unidrain og støbe min bruseniche. Problemet er bare at der så vil være en kantisolering rundt i kanten af min ramme, hvor unidrainen skal monteres og på alle de videoer jeg har set, er der blot en helt plan væg uden nogen kantisolering. Så hvad skal jeg gøre for at min væg i brusenichen bliver helt plan, så jeg kan montere afløbet?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart har jeg selv tre forslag, men ved ikke hvad der er det bedste.

1. Forkort kantisoleringen en lille smule i brusenichen, så unidrain afløbet kan sidde lige over kantisoleringen.
2. Monter en vådrumsplade med samme tykkelse som kantisolerinen og monter den lige over kantisoleringen for derved at gøre væggen plan.
3. Drop kantisolering i brusenichen?
Vælg  3. Drop kantisolering i brusenichen. Væggene har ca. samme temperatur som rummet.

fase
Hvis væggen er indervæg så drop kant isolering, Er det ydervæg så må kant isolering holdes i den højde den kan blive. Normalt fastgør man unidræn basis til væggen oppefra, så både den og afløb holdes i rigtig højde og position. Der skal være korrekt afstand fra kommende væg af hensyn til at undgå fliser på bagkant af unidrain. hvis man støber først er det meget svært at få afløbs rør til at passe præcis. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Væggen er en ydervæg, så det går nok ikke at droppe kantisoleringen.
Men skal jeg bare skære lidt af toppen af kantisoleringen og så placere unidrainen lige over, så faldet bliver det rigtige?
Så håber jeg bare at der stadig bliver plads til afløbet, nu hvor kantisoleringen går ind lille smule ind.
Så kan jeg montere kantisoleringen som på dette billede. Altså lige under unidrainen, så vi stadig får korrekt fald og udgår kuldebro?

Annonce
Hvad synes I om at montere en vådrumsplade i samme tykkelse som kantisoleringen og som sidder lige over kantisoleringen? Da den er lige så tyk som kantisoleringen bliver væggen helt plan og så kan jeg skrue unidrainen fast i denne, da den er skruefast. Er det en dårlig løsning?

Humseper - jeg kaprer lige din tråd, da jeg er i gang med eksakt samme proces. Så følger 100 % med. Hvis det ikke er ok, så giv en melding. 

Derfor et bonusspørgsmål: hvis man nu dropper kantisoleringen, hvordan undgår man da at støbe nichen sammen med væggene? Et stykke murpap imellem beton og væg? Her tænker jeg også på den efterfølgende vådrumssikring, når det nu er et gap mellem beton og væg/gulv. 
Det er helt fint. Så længe at vi finder frem til den korrekte løsning. Jeg regner også med at skrive til Unidrain i morgen. Så må vi se om de har et godt svar.
I øvrigt er videoerne fantastiske.

Video: Perfekt vinkelrette vægge spartlet og hvidmalet i kvalitetsniveau Q4. Ikke et støvatom i rummet.

Virkelighed: Der trampes rundt i styrolit, mens stumperne fra udskæringer hvirvler i hele hytten. Gasbetonvæggen består af 4-5 rillefræsninger til vandrør, fordi de første 2-3 gjorde, at rørene kom i konflikt med udløbshuset. Væggen er lige så jævn som en spansk afsidesliggende landevej, fordi man vil udnytte betonens senere hærdetid til at pudse dem etc. :-)

Haha ja lige præcis.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også