Hvad er det for en afbryder? (Og kan jeg sætte alle de ledninger ind i alm 1 polet afbryder.?)

Godt igang med at skifte gamle grå ud til nye fuga, men pludselig dukkede denne op, med markant mere lednings-helvede end i alle de andre.

Hvad er det? Og kan jeg presse alle de ledninger ind i alm afbryder og stikkontakt? Der er tre nul-ledninger i ét hul på kontakten og 3 faser i ét hul på afbrydered eksempelvis.

Ps. tag jer ikka af de farvede prikker, dem har jeg lavet.
Godt igang med at skifte gamle grå ud til nye fuga... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du i alt 5 nulledninger? Ellers rigtigt.

fase
Det er ikke til at sige hvad de blå har er anvendt til. Den klemme som de sidder i, i den gamle afbryder er blot en samleklemme.
Hvis der er lus fra de blå over til Nul i den gamle installation så kan du samle med de sorte ellers ville jeg ikke gøre det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-02-2022 17:29:30

Det er ikke til at sige hvad de blå har er anvendt til. Den klemme som de sidder i, i den gamle afbryder er blot en samleklemme.
Hvis der er lus fra de blå over til Nul i den gamle installation så kan du samle med de sorte ellers ville jeg ikke gøre det. 

Aner desværre intet om det du skriver der. Hvordan ved jeg, om der er "lus fra de blå over til nul i den gamle isntallation"? Er det ikke til at se på billedet?

S. Fabrin skrev den 14-02-2022 17:28:30

Har du i alt 5 nulledninger? Ellers rigtigt.

Der er 3 nulledninger i kontakten og så 2 'ukendte' blå i en samleklemme i afbryderen.

Du kigger på de blå ledninger, hvor går de hen.?   Nej det er ikke nemt at se på billeder. Jeg ser 3 blå i afbryder men der er ret mørk hvor nul ( de sorte) går ind i stikkontakt
Men start med at samle de blå i en muffe og se om resten af din installation i huset fungerer som før. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 14-02-2022 17:39:52

Du kigger på de blå ledninger, hvor går de hen.?   Nej det er ikke nemt at se på billeder. Jeg ser 3 blå i afbryder men der er ret mørk hvor nul ( de sorte) går ind i stikkontakt
Men start med at samle de blå i en muffe og se om resten af din installation i huset fungerer som før. 

Kigger hvor de blå går hen? Hmm altså de kommer jo bare ud af røret og så ind i afbryderen.

Derudover går der 3 hvide ind i afbryderen

Og en blå lus over til kontakten.

I kontakten er der førnævnte lus i fase og 3 sorte fra røret ind i nul.

Giver det mening?
Hullet med den gule prik er en indbygget samlemuffe i afbryderen. Hullets eneste formål er således at samle de to blå ledninger med gule prikker. Da du ikke har en indbygget samlemuffe i den nye afbryder, er du nødt til at samle dem i en ny muffe. Så er de væk.

Så tager du 2 af de hvide og samler dem i en muffe sammen med en lille hvid lus. Lusen forbindes til den røde knap i den nye afbryder sammen med den sidste hvide ledning.

Husk at du skal bruge en tangent uden hul til jord på din nye stikkontakt, da du ikke forbinder jord til den.

jenshøj skrev den 14-02-2022 18:33:29

Hullet med den gule prik er en indbygget samlemuffe i afbryderen. Hullets eneste formål er således at samle de to blå ledninger med gule prikker. Da du ikke har en indbygget samlemuffe i den nye afbryder, er du nødt til at samle dem i en ny muffe. Så er de væk.

Så tager du 2 af de hvide og samler dem i en muffe sammen med en lille hvid lus. Lusen forbindes til den røde knap i den nye afbryder sammen med den sidste hvide ledning.

Husk at du skal bruge en tangent uden hul til jord på din nye stikkontakt, da du ikke forbinder jord til den.

Fantastisk!

Skal de 3 sorte nuller i kontakten ligeledes muffes så de bliver 2 og 1 og så i hvert nul hul på den nye afbryder?

Og er det lovgivning, eller må man i teorien godt muffe 3 til 1, hvis de passer? 

Skal de 3 sorte nuller i kontakten ligeledes muffes så de bliver 2 og 1 og så i hvert nul hul på den nye afbryder?
Det giver færre ledninger i samlemuffen. Man må gerne muffe tre til en, hvis de passer.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis