Hvad er det for en afbryder? (Og kan jeg sætte alle de ledninger ind i alm 1 polet afbryder.?)

Godt igang med at skifte gamle grå ud til nye fuga, men pludselig dukkede denne op, med markant mere lednings-helvede end i alle de andre.

Hvad er det? Og kan jeg presse alle de ledninger ind i alm afbryder og stikkontakt? Der er tre nul-ledninger i ét hul på kontakten og 3 faser i ét hul på afbrydered eksempelvis.

Ps. tag jer ikka af de farvede prikker, dem har jeg lavet.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan kun være een ledning i hvert hul i nue afbrydere, så der er plads til,2 ledninger “i samme farve”. Du bliver nødt til at lave en ekstra samling med en samlemuffe bag afbryderen. Du skal også bruge en stump ledning for at nå afbryderen.

Søren O
Søren O skrev den 14-02-2022 15:02:50

Der kan kun være een ledning i hvert hul i nue afbrydere, så der er plads til,2 ledninger “i samme farve”. Du bliver nødt til at lave en ekstra samling med en samlemuffe bag afbryderen. Du skal også bruge en stump ledning for at nå afbryderen.

Klart klart...

Så når jeg får dem samlet, så går de begge "ind" i afbryderen og lusen mellem afbryder og kontakt skal i "ud"?
Lusen skal bibeholdes.
Der hvor der nu er 3 ledninger i samme hul, bliver du nødt til at ændre til max. 2 ledninger ved f.eks at samle alle 3 ledninger (og en stump ledning) i en samlemuffe, og så forbinde ledningsstumpen til afbryderen. Du kan også vælge at lade den ene af de 3 ledninger gå direkte i afbryderen.

Søren O
Det er lidt underlig hvad de lyseblå ledninger laver i din afbryder. det ligner en afbryder med sløjfe klemmer, så måske er det noget der er samlet der. Hvis der forbindelse over til nulleder på stikkontakt så skal det have samlemuffe inde bag ved som beskrevet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Søren O skrev den 14-02-2022 16:08:56

Lusen skal bibeholdes.
Der hvor der nu er 3 ledninger i samme hul, bliver du nødt til at ændre til max. 2 ledninger ved f.eks at samle alle 3 ledninger (og en stump ledning) i en samlemuffe, og så forbinde ledningsstumpen til afbryderen. Du kan også vælge at lade den ene af de 3 ledninger gå direkte i afbryderen.

Så hvis jeg samler de to blå ledninger i én muffe, så de ender i én ledning - og samler de tre hvide ledninger i én muffe, så de ender i én ledning og smider dem i kontakten, så kan jeg bare bruge en ganske almindelig 1 polet kontakt?

Annonce
ev elmand skrev den 14-02-2022 16:30:21

Det er lidt underlig hvad de lyseblå ledninger laver i din afbryder. det ligner en afbryder med sløjfe klemmer, så måske er det noget der er samlet der. Hvis der forbindelse over til nulleder på stikkontakt så skal det have samlemuffe inde bag ved som beskrevet. 

Sår'n?

Jeg ville nok nøjes med de hvide ( fase ) som skal ind i afbryder som du viser. Og så naturligvis den lus over til stikkontakt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-02-2022 17:05:06

Jeg ville nok nøjes med de hvide ( fase ) som skal ind i afbryder som du viser. Og så naturligvis den lus over til stikkontakt. 

Hvad så med de blå dér? Skal de bare samles i en muffe bagved uden at komme i afbryderen? Det virker lidt underligt.

S. Fabrin skrev den 14-02-2022 17:11:28

Sårn?

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis