Gulvvarme problemer (igen)

Godaften LDS'ere! Her er lige endnu en tråd omkring gulvvarmeproblemer. Håber i kan hjælpe :)

Mit gulvvarmesystem består af et Wavin Tigris (Vidstnok model 8000?), med 2 kredse tilkoblet. Installeret af tidligere ejer af huset. Det varmer et ca. 50m2 køkken alrum op.
Det har aldrig virkert optimalt, men er begyndt at svigte ret meget her i vinteren, og fruen er begyndt tilsvarende at beklage sig i stigende grad.

Problemet er, selvom rumføleren (der styrer begge kredse samtidigt) konstant kalder på varme, kan vi ikke varme rummet op til mere end ca. 20 grader.
Jeg har motioneret stifterne ved begge telestater, og selve telestaterne kan lukke helt i og op. Pumpen lader også til at fungere, kan i hvert fald mærke forskel på den når man ændrer indstilling. Den er normalt sat til CP1, og har dog forsøgt at sætte den på PP2 uden mærkbar ændring.
Har store problemer med at få blandetemperaturen op over 25 grader, selvom jeg har forsøgt at skrue fremløbstermostaten op på max.

Jeg har læst en del her på forum omkring påfyldning af vand, udluftning og indregulering. Jeg tænker det er der jeg skal hen nu inden der tilkaldes en VVS*er, men ved ikke hvordan det skal gribes an i mit konkrete tilfælde.

Derfor spørgsmål:

1. Hvordan kan jeg udlufte mit system? (Går ud fra man skruer på umbracoskruen under den lille sorte hætte lige ved termostaten?)

2.Indregulering. Hvordan gør jeg det? Jeg ved ikke hvor lange kredsene er eller hvor de præcist løber.

3. Påfyldning af vand. Er det muligt på mi system? (Og hvis ja, hvordan?)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad varmekilde har du ? Oliefyr, pillefyr, fjernvarme, jordvarme ?
 Siger systemet normalt ? Altså ingen boblelyde, knurrelyde, synlige luftbobler ?
 Har du en trykmåler et sted, for er der ikke tryk nok på så kommer det varme vand ikke rundt.

På mit system sidder der for enden af fordelerne, på både frem/retur en automatisk udlufter jeg selv har installeret - Genialt da mit system er i kælderen og forsyner etagen oppe over, efter automatiske udlufter har det spillet perfekt og ingen mærkelige "luft-i-systemet" lyde :)
Occidio skrev den 13-02-2022 21:22:33

Hvad varmekilde har du ? Oliefyr, pillefyr, fjernvarme, jordvarme ?
 Siger systemet normalt ? Altså ingen boblelyde, knurrelyde, synlige luftbobler ?
 Har du en trykmåler et sted, for er der ikke tryk nok på så kommer det varme vand ikke rundt.

På mit system sidder der for enden af fordelerne, på både frem/retur en automatisk udlufter jeg selv har installeret - Genialt da mit system er i kælderen og forsyner etagen oppe over, efter automatiske udlufter har det spillet perfekt og ingen mærkelige "luft-i-systemet" lyde :)

 Det skulle jeg selvfølgelig lige ha haft med. Jeg har fjernvarme, med varmeveksler installeret. Kan ikke finde nogen trykmåler og kan ikke lige umiddelbart høre klik- eller boblelyde. Kan det mon have noget med velsleren at gøre?

Prøv at tage et billede omkring din varmeveksler, det er sikkert der trykket vises. Du skal ikke tænke på så meget på udluftning og indregulering endnu. Den lille beholder med den sorte dæksel er en automatisk udlufter. Jeg mener ikke der er unbaco under dæksel men en lille stift der kan påvirkes, hvis man ikke tror på det automatiske
Men det første du skal have i orden er en højere temperatur ( 30-35 grader her i vinter) 
Det kan være din termostat, manglende vand på anlægget eller din cirkulations pumpe VED varmeveksler.
Prøv at tage termostat hovedet af ved at dreje den sekskantede møtrik. Se om stiften på ventilen kan poppe ud hvis du trykker den ind. Kommer der pludselig varme på så er det her fejlen ligger. 
Ved varmeveksler kan du se om der er vandtryk nok på. Imellem 1 og 2 bar er ok
Så sidder der en pumpe ved varmeveksler den skal du være sikker på er i gang. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmm, har lige taget et par billeder af veksleren. Det ser utrolig simpelt ud. Ingen målere eller cirkulationspumpe eller noget, kun den hvide termostat (Der står på 2) og den lille grå i toppen. Nu ved jeg ikke lige om det er relevant her, men har målt temperaturen på vores varme vand til lige omkring 50 grader..

-Jeg forsøger mig lige med at få termostathovedet af ved blandesløjfen, for at se om stiften måske sidder fast. Jeg tvivler dog, da der er væsentlig (lyd)forskel når man drejer på den.

Det du viser er varmeveksler til dit varme brugsvand. Der må være en veksler mere hvis du har indirekte fjernvarme.
Er det direkte fjernvarme så kan det næsten kun være termostaten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Så må det være direkte fjernvarme, der er i hvert fald ikke andre vekslere i huset ;)
-Og har lige pillet termostaten af. "Stiften" opfører sig lidt underligt. Man kan kun trykke den en smule ind, og det virker som om den ikke kommer helt ud. Hvis jeg hiver i den kan man høre mere gennemgang. Jeg tænker at forsøge at massere den godt og grundigt, men skal lige se om der sker noget med temperaturen når nu den er ude. 
ev elmand skrev den 14-02-2022 00:07:16

Det du viser er varmeveksler til dit varme brugsvand. Der må være en veksler mere hvis du har indirekte fjernvarme.
Er det direkte fjernvarme så kan det næsten kun være termostaten. 

 Der må være noget galt med ventilen/stiften.

Temperaturen er steget lidt, men den virker stadig som om den ikke kører som den skal, og stiften er svær at massere og få til at bevæge sig "fornuftigt".
Jeg er ude i at forsøge at skifte pakdåsen (hedder den det?) - og har fundet denne, som måske kunne passe:
wavin ventilkegle

-Er det noget jeg selv kan/må skifte, eller skal VVS'eren ind over her? Og hvis man selv må, fungerer det så ligesom ved radiatorer, hvor man bare skruer den af og skifter, og der kun drypper en smule vand ud her? Er lidt bange for at begynde at skrue på den og så vandet bare fosser ud pludseligt :D
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis