Overfladebehandling af formpressede skalstole

Kære gør det selv folk,

Jeg har fået nogle gamle stole fra min farfar, som har levet lidt hårdt i hans kælder. Nu vil jeg gerne forlænge deres levetid, men det kræver lidt en ny overfladebehandling. De er lakerede og indtil videre er jeg gået i gang med at slibe på dem. 

Tror I lakfjerner eller tyk brun sæbe ville gøre det lettere?

Og har I nogle forslag til overfladebehandling. Umiddelbart hælder jeg til at give dem olie, men har også overvejet bejdse, fordi nogle af mærkerne i sædet nok er for dybe. En del af benene består af en anden træsort, så umiddelbart synes jeg, at det er synd at få den sprøjtelakeret. Hvad tænker I om olie? Eller er ny lak bedre? 

Gode råd modtages med kyshånd/
AMT

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en AX 6020 af Peter Hvidt Orla Mølgaard
"AX" chair (manufactured by Fritz Hansen) which became the major icon of their career. The chair was the first Danish chair with a seat and back made of double curved laminated wood. The seat and back could be removed and packaged separately, basically dismantling the entire chair for easy shipping.  Den skulle kunne skilles ad ifølge denne beskrivelse. Hvis det var mine ville jeg male sæde ryg og pudse stellet op og lakere det. Men ellers er det jo noget nemmere at slibe sæde/ryg hvis det er adskilt .

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg fandt et billede på wonderwoodstore.nl Hvor man kan se hvordan de oprindeligt så ud. spørgsmåletr er om du kan nå bare i nærheden af det.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Mange tak Kovas! Dejligt også at få et navn på - jeg har bare altid godt kunnet lide deres facon. Jeg må kigge nærmere på, om jeg kan skille dem ad for at få hjørnerne pæne. Ville du bruge nogen særlig maling? Tænker især ift slid på sædet. 
Mvh AMTet
Jeg har malet et par stole med sadolin alkyd maling til jern og metal. Glans 70  det holder super vi ehar ikke slidt det igennem endnu. den ene stol sidder vi på hver dag når vi tager sko af og på. selvom det er mere miljø rigtigt så troe jeg ikke på at en vandig maling kan holde.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Tak for forslaget, Kovas!
Annonce
Jeg arvede også sådan én for nogle år siden. Den havde også levet hårdt. Jeg sleb den forsigtigt ned. På sædet, hvor lakken var gået helt til, sleb jeg med en slibemus med finkornet sandpapir. På armlænene og benene var lakken bedre, så der pudsede jeg det bare rent for løs lak, rensede det godt af og lakerede over igen. 
Jeg skilte ikke min ad, selvom det kan lade sig gøre. Jeg var bare omhyggelig med ikke at få løbere i samlingerne. Min fik blank lak. Flere lag med mellemslibning. Jeg tror jeg gav det skibslak. Lak giver en stærkere og mere holdbar overflade end olie. En del af de her finér-overflader bliver sårbare i kanten, hvis du kun olierer. 
Den sorte plet burde kunne blive meget bedre med oxalsyre. Se fx gør-det-selv Kelds video om dette (google). 
Pas på med at gøre dem (for) våde, og pas på med at slibe for meget. Sæderne er finer (=tyndt) og armlænene er lamineret, formbøjet træ. Detaljen i benene er enten teak eller mahogni. 
Det er svært at se, om bordet har massiv plade. Hvis det har, kan det tåle at du sliber mere (ift de hakker det har i kanten). 
God fornøjelse med arbejdet! Det er et meget fint sæt!  
Tak for råd, Zann! Hvor fint sandpapir bruger du til mellemslibninger?
Desværre er der kantlister på bordet, så det er nok også finér. 
Jeg må slå oxalsyre op :)
Der er en video et sted med gør-det-selv-Keld og oxalsyre, som måske kan bruges til inspiration. 
Det er nogle år siden, men vil tro det var omkring korn 200 og så tørre grundigt af. Omhyggelighed betaler sig ved lakering. 
Måske kan kantlisten slibes til - ellers kan den skiftes (kanten ser lidt medtaget ud på billedet, men svært at se omfanget af skaden). Det sidste er nok ikke gør-det-selv arbejde, desværre. Men det er jo en mulighed på sigt. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også