Mug på MDF hylder i reol - udskiftning?

I efteråret købte jeg et par stålreoler i Harald Nyborg med hylder af MDF-plader, som jeg har haft stående i mit uisolerede og uopvarmede skur:
https://www.harald-nyborg.dk/staalreol-5-hylder-180-x-90-x-40-cm-1?gclid=EAIaIQobChMIiNrmlfb89QIVFpzVCh3fnQB-EAQYBCABEgIwnPD_BwE

 Hen over vinteren har alle hylderne fået et tykt lag mug - det skulle være have været hylder i metal kan jeg regne ud nu:-( Der er dog ikke andet i skuret, som har tegn efter mug - hverken selve skuret eller hynder til sofa mv.

Er der nogle gode alternativer, som jeg kan lave skære nye hylder af, hvor jeg ikke får samme problem med mug - hvad med fx tagkrydsfiner eller OSB-3 plade?
https://www.jemogfix.dk/husky-tagkrydsfiner-15-mm-122-x-244-cm/4131/9358216/
https://www.jemogfix.dk/osb-3-plade-se-10-mm-1197-x-2390-mm/4138/9048209/

Håber I kan hjælpe, så jeg kan få skiftet hylderne ud - uden at skulle købt helt nye reoler :-) 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hans. Jeg er stødt ind i samme problem med mine reoler i garagen. 

Hvad endte du med at gøre? :-)
Lav nye hylder af hvad materiale, du lige har, og så få dem behandlet med lak eller maling med anti-mugmiddel. Der er kun meget lidt træ, som rent faktisk kan holde til vind og vejr, uden at blive behandlet først. Træ der har et naturligt indhold af garvesyre (eks. kærnetræ fra eg), kan holde ubehandlet.

Hellere leje end at bo på gaden.
Hej Kolding75, 

Tak for dit svar. Ville OSB plader heller ikke kunne holde til det? Og hvis ikke, hvad er så det billigste alternativ?
Ingen tvivl om at MDF er den værste type plade til netop dette formål hvis den er ubehandlet. OSB vil være bedre, men jeg ville stadig give det en form for beskyttelse i form af lak, maling eller træbeskyttelse.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det ville måske være en god ide at montere et par udluftningsventiler/-spjæld?
Det tyder på, at der er ret fugtigt. 

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Jeg har de samme reoler. Lavede først en prøve med maling, det blev aldrig hårdt nok til at tingene ikke groede fast i malingen.

Har oliebehandlet resten af hylderne med hvid bordpladeolie - det fungerer fint indtil videre.


/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Og det gjorde du direkte på de medfølgende MDF plader, BOFH? Vurderer at mine ikke står til at redde, så skal nok ud i en OSB løsning med en form for behandling på. 
OSB er jo også “bare” spånplader. Men OSB kommer i tre varianter(aner ikke om traditionelle spånplader gør det samme).
Måske den hårdeste er at foretrække?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
kristianbygger skrev den 14-11-2022 13:06:36

Og det gjorde du direkte på de medfølgende MDF plader, BOFH? Vurderer at mine ikke står til at redde, så skal nok ud i en OSB løsning med en form for behandling på. 

 Hvis de har slået sig og skimmel har fat i overfladen ville jeg smide dem ud.

Som tidligere beskrevet så er det bedste en hylde i massiv træ, osb kan også gå men ville stadig behandle det med noget, eg lak. Olie var noget jeg brugte fordi jeg lige havde det, ikke fordi det er specielt velegnet til formålet. Regner også med at mdf ikke holder på sigt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også