Erfaring med udgift til vicevært?

Kunne ike lige finde et relevant sted at poste, så det blev her .. :-)

Ville egentlig bare spørge om nogen har erfaring med omkostningsniveau til vicevært? 

I andelsforeningen er der 6 opgange til 5. sal. Vi får vasket trapper ofte og viceværten fejer og rydder op i kælderen og udearealerne ud mod gaden og i skralderummene. Derudover varetager han små (og jeg mener små) opgaver som at skifte døde lyskilder mm. Det vil de nu have 26700,- om måneden. Det synes jeg lyder af meget, i betragtning af at der ikke kan gå mange timer med det og i betragtning af at hele gården varetages af et gårlaug og betales for separat.

Har i nogen erfaring i vil dele?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har I en aftale om hvor mange timer, der bruges og hvad er timelønnen?

fase
Jeg kender ikke så mange andre detaljer end dem jeg har skrevet og jeg sidder heller ikke i bestyrelsen længere. Jeg ville have kigget på det den gang, da viceværten direkte adspurgt ikke rigtig kunne redegøre for hvad han render og laver (eller ikke laver :-)

Jeg undrer mig over at hvad der ligner en loppetjans kan komme til at koste så mange penge, - men jeg har ikke noget at sammenligne med. Derfor spørger jeg her om andre ved hvad deres vicevært bliver betalt.

Når jeg regner det hele sammen så har vi nu passeret 500,- pr måned pr andel (der er ca 65 andelshavere) til vicevært og gårdlaug. Altså 6000,- om året pr andel for at der kommer kommer nogen holder fællesarealerne ryddelige.

Dertil kommer ekstra udgifter til sneryddning, grafitti, tømning af efterladte kældrerum mm.
Her hvor jeg bor med 19 andelshavere, hvor vi ikke har nogen fast vicevært, betaler vi ca. 80.000 om året for vedligeholdelse af udenomsarealer, græs og bede med træer og blomster. Det giver ca. 4000 lejlighed. Snerydning betales på timebasis. 

fase
Jeg bor ikke i lejlighed eller andel, så direkte erfaring er begrænset. 
Hvis man regner lidt på dine tal med de 65 andele ( 26700 / 65 ) så er vicevært ca. 400 kr/mdl. for vicevært og resten 100 kr. må så være gårdlaug. Som det ses på Fabrins tal så er det meget svært at sammenligne. Jeres udearealer 1200 kr/årlig imod Fabrins 4000 kr årlig. Det hænger naturligvis sammen med at den ene er etagebyggeri. 
At en vicevært har svært ved at forklare hvad han laver i detaljer er ikke så mærkelig, da det er meget vidt begreb og forskellig fra dag til dag. Desuden er det jo ikke til løn det hele men også det værktøj og de materialer der forbruges. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men man skulle da ellers tro at han kunne give nogle eksempler på hvad han laver? Nu sad jeg selv i bestyrelsen i et par år og det er helt sikkert ikke håndværk og værktøj vores vicevært bruger tiden og pengene på :-) Tværtimod var (og er) det et tilbagevendende problem at manden ikke selv løser småopgaver, så der konsant bliver hyret håndværkerer til at lave det. Jeg kender ikke grænsen for hvad en vicevært kan forventes at kunne, men det ville være en stor hjælp for beboerne og bestyrelsen, hvis viceværeten, men nogen lunde successrate kunne løsne radiatorventiler, reparere lidt på en dørpumpe, rette et dørhængsel og sådan noget. - For når han ikke kan (eller vil), så genererer det ekstraudgifter til foreningen eller beboerne og ekstraarbejde til bestyrelsen som skal bestille håndværkere mm. Det koster f.eks. nemt 3000,- at få en VVS ud og få liv i en radiatorventil, fordi de ikke går derfra uden at tappe vandet af anlægget, skifte ventilen og hælde vand på igen. Tit og ofte helt unødvendigt.

Men jo, vi er da enige om at det ikke er nemt at sammenligne priser, når det ikke er tydeligt hvad der bliver lavet for pengene. Jeg spørger også bare til det for at få lidt føling med om det er helt i hegnet. Det var måske også nemmere at acceptere at det koster at have ham gående hvis han kunne andet end at feje og rydde op.

Gårdlauget koster 97.000,- om året, men ved det er der også et stort spild, fordi de skal betale dyrt for administration og revision. Det er næppe et beløb vi kan slippe for dog.

Det bliver så helt konkret (97.000 + 12*26700)/65 = 6400,- om året pr andelshaver, i snit.
Annonce
Det hele handler jo om hvordan han er ansat.
Der må jo ligge en kontrakt der siger noget om hvor mange timer han skal bruge i forhold til lønnen, samt hvilke opgaver han skal løse til den løn/tid.
Hvis han feks får løn for 10 timer, skal han så prioritere trappevask fremfor en radiatorventil ? Skal han springe fejning af fortov over, fordi der var en skæv dør?
Hvem laver disse beslutninger ? Er det ham eller jer som arbejdsgivere?  

Man kan jo ikke sige at det er en loppetjans når man ikke kender hele sagen.
Jeg synes også at det er en loppetjans at sidde på kontor i sammenligning med at være graver på en kirkegård, fordi kontornusseren aldrig får jord under neglene    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Som en generel betragtning kan man vel forvente at viceværten foretager småreparationer som at får en termostatventil til at fungere (det tager under en halv time at udføre, hvis der ikke er andre fejl end en pakdåse eller membran, der skal bringes til at fungere), skifte pærer osv. Altså de ting der ikke kræver en aut. håndværker. Det er svært at sige præcis, hvad der skal laves af viceværten, når man ikke kender aftalen og hvor mange timer der er afsat.

fase
Der er nok ingen tvivl om at det er bestyrelsen der aftaler med vicevært Og denne aftale kan så diskuteres på generalforsamling som i sidste ende er øverste beslutnings organ. Da du ikke er i bestyrelsen længere må der jo have været nogen som ikke følger din mening og derfor ikke har stemt på dig ved generalforsamling. Eller du ikek har ønsket genvalg.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har for en del år siden boet i en mindre ejendom med ca. 30 lejligheder, hvor vi delte vicevært med nærliggende mindre ejendomme. Prisen kan jeg ikke huske, og den betyder intet for mit forslag om at få et tilbud fra en ekstern servicepersonale à la ham vi benyttede. Det kræver dog at i laver en jobbeskrivelse inkl. hvad i kan acceptere af ventetid på div. opgaver.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Vi har gode venner, hvor manden er vicevært på flere ejendomme. Jeg hører meget om hans opgaver. De nævnte ovenfor er kun en brøkdel. Han har kontakt med håndværkerne, der renoverer efter udflyttede, skal kontrollere deres arbejde, han fjerner efterladenskaber i kælderen og skal skifte Affaldsposer flere gange dagligt under nedfaldsskaterne samt flytte dem op på fortovet for afhentning een fang ugentlig. Han skal inspicere klager over defekter og vurdere, hvem der skal rep. - ham eller en håndværker. Få aftale med beboer, håndværker og ejer. Der er mange flere ting….
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis