EL VED POOL

Hej

Søger lidt råd og hjælp. Vi har fået lavet en PP pool. Som er et stort kar der sættes ned i jorden. Det er støbt op langssiderne og der er støbt over jorden. I den støbning ligger der rionet. Nu har vi så oplevet at når man står på betonen og rør vandet får man en summen i fingren(let stød) det sker kun når pool lyset er aktivt. Der er jord i hele den elektriske installation men pool lyset er 12 v og ikke med jord. Skulle der have været sat jordspyd på rionettet? Der skal terrasse over beton dækket og når man står på et bræt er der ingen strømføring at føle. Skal man brække det hele op og sætte udligning eller er det sikkert nok med træterrassen over. Kan man evt lave udligning som på tegningen?

Hej Søger lidt råd og hjælp. Vi har fået lavet... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Aner ikke om der er galvanisk adskillelse i driverne for det vel der de bør side. Undre mig egentlig lidt over at når jeg er på pool trappen mærker man intet. Det er kun når jeg er på beton kanten.  Dette er driveren 
Dette er målinger mellem vand og beton
Givet det noget, jeg ved nemlig ikke om det korrekte målinger og hvad det betyder.
Dette er måling ml jorden og beton
Du skal sætte den i V AC. Til højre for off.
Det er AC/vekselstrøm der kommer ud af stikkontakten, og det der evt. kan give farlig overgang.
Du starter i området 500V, og går ned hvis den viser under 200.

Elektronikteknikeren
Annonce
Der mangler en måling i området med V~ 200v. Det er den spænding, der giver følelsen af strøm mellem beton og vand. Du vil sikkert kunne isolere dig fra det ved at lægge den træbelægning, som du har nævnt, omkring bassinet.

fase
Den står og små hopper ml de to billeder
Du får ikke noget brugbart ud af de målinger. Jo, de indikerer at der ikke er direkte 230v.

Men nu skal vi ikke glemme den mest åbenlyse analyse:

Forudsætning 1:
Vi antager at din fejlstrøm løber gennem ledningerne til spots, da problemet kun opleves når disse er tændte.

Forudsætning 2:
Vi antager samtidig at der sker en afledning til jord, da du står på basin kanten.

Opklarende måling:
Hvis begge ovenstående antagelser er korrekte, bør du kunne måle en fejlspænding direkte på terminalerne på din led driver, relativt til jord.

Find derfor et jordpunkt i et eludtag i nærheden af din driver, og stik den ene målepind i denne.
Mål med den anden målepind på hhv. Plus og minus terminalerne på din driver.
Der måles i området V AC og efterfølgende V DC. I begge tilfælde startes målingen i højeste måleområde, og der skiftes ned, hvis der måles spænding under det underliggende områdes maksimalt indikerede spænding.


Elektronikteknikeren
Har skiftet driverene og det har umiddelbart afhjulpet problemet. Det summer ikke mere
Prøver din måle metode i morgen gregeren. Må der komme udslag?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis