Blænde vand og afløb tilslutning

Hej LDS'er.
Jeg er ved at renovere nogle værelser, og har brug for at sløjfe vandinstallation + afløb i et rum.
Rummet er oprindeligt planlagt som værksted, men er for mange år siden inddraget i boligheden som værelse.
Vandudtag og afløb har indtil været gemt, af den tidligere ejer, bag et hjemmebygget skab.
Da vi nu har andre planer med rummet, vil jeg gerne have sløjfet de 2 vandudtag + afløb.
Det sidder i en let pladevæg (OSB med gips).
Det første der skal gøres er vel at få blændet af ved vandfordeler - her er det dog sådan nogle der "krympet" på. Kan man klippe PEX et stykke fra fordeler, og så sætte en conex på med en eller anden form for prop?
Og hvad skal man bruge?
Og ikke mindst - hvordan kan jeg finde ud af hvilke PEX ved fordeler der går til de udtage jeg vil blænde?

Efterfølgende trækker jeg PEX rør ud af det blå yderrør.

Men hvad gør jeg ved afløbet i væggen? Det er 32mm. Sætter jeg bare en prop i og lader det side skjult i væggen?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville slukke for vandet ind til huset. Dernæst åbne for balofix der hvor du skal blænde af, så kan du forsøge med en søgefjeder (kan købes billigt i de fleste forretninger med værktøj) søgefjeder burde du kunne se/mærke/høre ved dine fordeler rør.

Hvordan de kan blændes af ved jeg ikke.  Jeg kender ikke det presse system du har der, men kan de ikke blot klippes og skrues ud så du kan sætte en prop op i messing?

Det er ikke smart at klippe et stykke fra fordelerrør, da du så vil have dødt vand i den stump, der med tiden kan forurene din vand forsyning.

Afløb vil jeg mene blot kan proppes af, hvor du ønsker det.

 

gronnevang skrev den 13-02-2022 09:32:12

Hej LDS'er.
Jeg er ved at renovere nogle værelser, og har brug for at sløjfe vandinstallation + afløb i et rum.
Rummet er oprindeligt planlagt som værksted, men er for mange år siden inddraget i boligheden som værelse.
Vandudtag og afløb har indtil været gemt, af den tidligere ejer, bag et hjemmebygget skab.
Da vi nu har andre planer med rummet, vil jeg gerne have sløjfet de 2 vandudtag + afløb.
Det sidder i en let pladevæg (OSB med gips).
Det første der skal gøres er vel at få blændet af ved vandfordeler - her er det dog sådan nogle der "krympet" på. 
Tror det er Uponor Q&E
Kan man klippe PEX et stykke fra fordeler, og så sætte en conex på med en eller anden form for prop?
Og hvad skal man bruge?
Og ikke mindst - hvordan kan jeg finde ud af hvilke PEX ved fordeler der går til de udtage jeg vil blænde?

Efterfølgende trækker jeg PEX rør ud af det blå yderrør.

Men hvad gør jeg ved afløbet i væggen? Det er 32mm. Sætter jeg bare en prop i og lader det side skjult i væggen?

 

Jeg kender ikke systemet men på Uponors hjemmeside ses at det er et krympe system. Man skal have en speciel værktøj ( noget med en batteri maskine) til at ekspandere det med og så sættes det på og krymper med en styrke der skulle være bedre end selv røret. 
Der findes sikkert et propsystem men det kræver stadig det noget dyre værktøj. Så mon ikke du skal høre om en VVS firma i dit område arbejder med det system.
Du kan finde ud af hvilket rør det er ved at åbne for vandet og lade det løbe. Så bliver røret kølet af / varmet op. Hvis du så mærker efter et stykke fra fordeleren så er ofte let at mærke hvilken rør der er aktiv.
Det betinger i dit tilfælde at der sættes en hane og slange på så du kan komme af med vandet. ( luk imedens ved hovedhanen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis