Konstant ventilation badeværelse thermex

Jeg har googlet nettet tyndt uden at blive klogere. Vi skal have købt ny badeværelsesventilator og jeg er i tvivl om hvilken. Jeg har forelsket mig lidt i thermex silent one fordi den kører konstant ved lavt tempo, men skruer up ved eksempelvis fugtpåvirkning. Til at starte med tænkte jeg, fedt så er vi sikker på at der ikke dannes fugt på badeværelset, men jeg er i tvivl om den konstante udskiftning af luft vil køle lokalet for meget ned (det er kun 3 kvm) og der er en friskluftventil. Derudover er jeg i tvivl om lydniveauet, de skriver lydløs (17 dB) men jeg kan ikke læse om nogen der har erfaring med modellen.
Er der nogen der har anbefalinger på området?

Mvh Søren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at checke Lindab. Konstant ventilation med minimalt varmetab, og mulighed for at filtrere pollen o.l.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg følger lige med her (er i samme situation).

Har fået anbefalet Duka S7 (ikke sat forveksle med deres varmegenvindingsmodeller). Den kan indstilles til at køre konstant og har lys- og fugtsensor, så den skruer op efter behov.  

Mvh. AllanE
Stort set alle ventilatorer med fugtsensor tænder hvis fugtigheden kommer over et vist niveau. Så om efteråret når luftfugtigheden er høj, kan de starte vilkårligt og om vinteren når luftfugtigheden er lav starter de for sent eller aldrig. Det dur ikke.

For et par år siden lavede jeg en styring til mit 20 år gamle Genvex ventilationsanlæg. Jeg sætter ventilatoren på max i mindst 2 timer hvis fugtigheden stiger mere en 5% over 15 minutter. Det virker som det skal, igen falske starter.

Jeg leder efter en ventilator med samme funktion til badeværelset i sommerhuset, da min styring fylder for meget. Alternativt noget Smart Home, der kan sammenlige med fugtigheden i et andet rum.

Billedet er fra styringens webserver, efter at to har været i bad. Den nederste tykke streg viser hvornår ventilationsanlægget er på max. (Det er lavet med en ESP32)

AllanE skrev den 13-02-2022 09:51:02

Har fået anbefalet Duka S7 (ikke sat forveksle med deres varmegenvindingsmodeller). Den kan indstilles til at køre konstant og har lys- og fugtsensor, så den skruer op efter behov.  

 Jeg har en S7

Den fungerer ok, den er virkelig stille! . Den kører nogle gange på mærkelige tidspunkter,  men da den er så stille, er det ok🙂
Jeg har ikke haft super meget tid til at sætte mig ind i det(den gamle døde, så der skulle skiftes relativt hurtigt ud) men den virker ret velkonstrueret og er nem at skille ad og  rengøre.
Der er forskellige programmer man kan vælge, bl.a. et med bevægelsesenergi, og vist også noget lysrelateret. (Udover fugtstyring nagurligvis)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Duka S7 ser fornuftig ud. En ventilator med stor diameter, kan køre langsommere og er derved mindre støjende. Jeg ville dog ikke bryde mig om at køre den 24/7 med 60 kbm/timen. I fyringssæsonen er det rigtig meget varm luft at sende ud uden varmegenvinding.  Hvis man vil have al luften udskiftet 1 gang i timen, passer det til et badeværelse på 24 kvm.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis