el diagram til luna 26

hej står og skal til at lave nyt el i min luna 26 
er der nogen der ligger inde med et el diagram til dette

venlig hilsen kim nielsen

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at kontakte værftet i Skærbæk (Fredericia)? Godt nok er det mange år siden de producerede motorbåde, men det er stadig samme familie der ejer værftet.

Søren O
Jeg kan oplyse at værftet absolut intet har omkring de gamle Luna´er. Jeg har selv prøvet for flere år siden. Til gengæld har jeg selv trukket helt nyt elnet i min Luna (for 18 år siden) og det har kørt fejlfrit siden det kom i. I den forbindelse kom der nyt instrumentbrædt i med 7 kontakter og 7 automatsikringer (6 stk. 10amp og 1 stk. 15amp) . Fælles 12v+ (10 kvdr forsikret med en 50amp. sikring) til sikringer, fra sikringer til kontakter og fra kontakter til 7 kobberskinner, hvor man så kan fordele alle forbrugere ud på. Bortset fra strøm til køleskabet er al kabel 2,5 kvdr. Køleskabet har 6 kvdr. (er sluttet til 15 amp. sikringen). Alle forbrugere har egen plus ud og egen minus hjem (alle minus ledningerne er koblet på en fælles minus skinne som også er forsikret med en 50 amp. sikring). Jeg prøver at oploade et par billeder.
Ja du kan nok lige så godt, lave helt nyt el, ligesom Finn har lavet det.
Og lige nettop med el, er der jo sket rigtig meget siden din båd var ny, behovene og mulighederne er jo markant anderledes i dag.
Og brug nogle hæderlige komponenter det er et hårdt miljø el har i en båd.
Bla. er fortinnede ledninger et must, de bliver ikke sorte i kobberet, som almindelig kobberledning.

Men er det kun nogle småting du ønsker at lave om, og det gamle elsystem fungere perfekt, kan mindre selvfølgelig også gøre det.
Men få et el kyndig med til at kikke på det...

Vi prøver igen, i morgen --
Ja Jens.
Der har du en pointe, for hvis det kun er småting, så behøver man jo ikke og gå til "yderligheder" i form af nyt elsystem. Jeg var så nød til det, ledninger og kabler var trukket på kryds og tværs i kahyt m.m. samt at når al el var slukket, var der en afladning/forbrug på 3 amp. Mange af ledningerne var i 0,75 kvdr. Ikke særlig betrykkende. Heldigvis havde jeg en kollega der var skibselektriker, så jeg fik gode råd fra ham.
God aften til dig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis