Faldgruber ved nye gipslofter i ældre hus

Hej alle LDS'ere.

Jeg er i gang med at lave en plan for nye gipslofter i mit hus.

Eksisterende opsætning, set oppe fra tagrum og ned:
  1. Spærfødder (tagkonstruktionen er en mig ukendt variation af gitterspær, se link)
  2. Alukraft fra 1963. 
  3. Forskalling i 23 mm brædder, som går hele vejen igennem. Det vil sige, de ligger også på væggene og går hele vejen igennem huset.
  4. Profilbrædder.

Der er flere problemer, jeg er nødt til at løse ved den eksisterende opsætning.
  • De tidligere ejere har revet alikraften i stykker flere steder ifm. alle mulige projekter. De fik aldrig lappet den.
  • Ander steder har man åbenbart sparet på alukraften..... og lagt almindeligt papsæk-papir ud!
  • Flere steder har man også placeret alukraften direkte på profilbrædderne. Så det hele er en god blanding af alt muligt. Lang historie kort, så skal jeg have lavet gipslofter, og det har jeg tænkt mig at gøre selv.
  • De nuværende profilbrædder sejler også lidt, nogle af dem er blevet lidt løse og begyndte at hænge med 2-3 mm. Selve spærene virker dog til at være fine og lige.
  • Der er en stue på ca. 50 m2, hvor 3 spær ikke hviler på noget. I resten af huset hviler de på formentlig bærende vægge. Jeg ved ikke, om det betyder noget?

Min plan:
  1. Rive lofterne ned og hive isoleringen ud.
  2. Rive forskalling ned ved at save den over ved væggene. Jeg tænker ikke, at de har nogen stabiliserende funktion?
  3. Opsætte dampspær direkte på spærene. Lukke huller til med tape.
  4. Opsæt forskalling 23x100.
  5. Gipsplader i første lag.
  6. Gipsplader i andet lag.
  7. Der skal selvf. en elektriker ud og lave spots og lampeudtag ugen.

Spørgsmål...

Er der nogen, som har erfaring med at sætte nye lofter op i sådan nogle ældre huse fra ~1963 og kan give mig et par fif om, hvad mine faldgruber kan være? Jeg forventer ikke faldgruber lige her, men det tænkte jeg også på ved alle andre projekter, jeg har lavet. Der har næsten altid været noget hovsa eller noget byggesjusk, som jeg skulle bruge meget tid på at finde ud af hvordan jeg udbedrer byggeteknisk korrekt.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du beskriver huset så er væggene ikke bærende men de er styret af forskallingen for oven så hvis du saver den væk skal du lave noget som støtter væggene.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Beskrivelse af alucraft dampspærre i ældre huse kan gøres meget kort " det dur ikke" når man øger isolering. Det er formentlig så utæt at du ikke behøver at pille det ned, hvis det hjælper dig. 
Hvis den gamle isolering ligger ok så er den lige så god som nyt, Måske skal der mere ovenpå. 300-350 mm vil være optimalt. Husk 5 cm afstand ude ved tagfod så udluftning kan suse op på loftet. eventuel laves "vindbræt " med plade, winwin eller andet.  
Dine spær er formentlig selvbærende, alene set ud fra at de 3 stk kan bære sig selv i stuen, og at gitterspær ofte er det.
Når du ønsker el-dåser og spot så er 23 mm forskalling ikke helt nok plads. Der er ikke så mange spot at vælge imellem. Så tykkere forskalling eller kryds forskalling. Det sidste reducerer lidt frihed i spot placering. 
Den gamle el installation er med rør som så kommer op igennem din dampspærre og skal ned igen før dåsen. Det er ikke optimalt, men så kan man måske hugge lidt ved muren så der kan trækkes kabel ned i røret til afbryder + stikkontakt. 
 i stedet for 2 lag gips kunne du overveje fibergips. Det kan let fuldlimes i samlinger, og kan så gå med 1 lag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
kovas skrev den 11-02-2022 14:49:20

Som du beskriver huset så er væggene ikke bærende men de er styret af forskallingen for oven så hvis du saver den væk skal du lave noget som støtter væggene.

Jeg har tænkt mig at save forskallingen over, så de steder, den hviler på væggene, lader jeg klodser af den gamle forskalling sidde. Det skal jeg måske ikke?

Hvad mener du med at støtte væggene? Skal jeg sætte forskalling helt tæt op ad væggene, eller tænker du på noget mere teknisk?

Jeg har lige prøvet at kigge på loftet og kan se, at man har ladet forskallingen hvile på væggene, men jeg kan ikke se, om der er blevet skruet noget ned i dem. Ligger forskallingsbrædderne på væggen for at stabilisere den?


Hvad angår bærende eller ikke bærende vægge... Der har været 4 forskellige håndværkere forbi, og halvdelen mener ikke, at væggene er bærende, andre mener, at de er. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gå med.
Hvis det er siporexvægge plejede man at sømme væggene fast ovenfra igennem forskallingen. ellers var der ikke noget til at styre dem for oven. Er du sikker på at det ikke er nogle søm+

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det med søm i forskalling kan du opdage når du tager dem ned. Det er ikke sikkert det er i alle forskallinger. Då bør nok slutte forskallings arbejdet med et bræt imod murene for at sætte gips plader fast ude ved kanten, men også for at kunne hæfte evt. skyggeliste fast. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ev elmand skrev den 11-02-2022 15:15:14

Beskrivelse af alucraft dampspærre i ældre huse kan gøres meget kort " det dur ikke" når man øger isolering. Det er formentlig så utæt at du ikke behøver at pille det ned, hvis det hjælper dig. 
Hvis den gamle isolering ligger ok så er den lige så god som nyt, Måske skal der mere ovenpå. 300-350 mm vil være optimalt. Husk 5 cm afstand ude ved tagfod så udluftning kan suse op på loftet. eventuel laves "vindbræt " med plade, winwin eller andet.  
Tak, god pointe. Den gamle isolering ryger ud, og så skal jeg have lagt 350 mm papiruld. Lang historie kort, så er det noget forsikringen dækker, derfor kunne jeg lige så godt udskifte dampspærren og sætte nye lofter op. Det var i hvert fald planen, fordi jeg kunne godt tænke mig at få lavet det hele ordentligt.

Jeg kunne også lade forskallingen sidde (med lidt forstærkning), rive alukraften ud, og lave dampspærren på undersiden af forskallingen. Men det synes jeg er noget fusk, for så laver man huller, når man skal sætte lamper op. Jeg skal kun have spots, men det er af hensyn til en eventuel ny ejer om 5-10 år.

Dine spær er formentlig selvbærende, alene set ud fra at de 3 stk kan bære sig selv i stuen, og at gitterspær ofte er det.
Loftet er 2,6 cm lavere midt i stuen, så jeg formoder, at det er fordi spærene hænger lidt. Sammenblandet lidt med, at nogle af profilbrædderne heller ikke sidder så godt fast, så det er en kombi. Men spærene har da båret sig selv siden 1963, så der er nok ikke noget jeg overvejer at bekymre mig om.

Når du ønsker el-dåser og spot så er 23 mm forskalling ikke helt nok plads. Der er ikke så mange spot at vælge imellem. Så tykkere forskalling eller kryds forskalling. 
Der sidder sådan nogle dåser lige nu, dem har man sat noget mere forskalling under, så de er hævet nok til, at den sidder i passende højde. Hvis ikke de passer til loftshøjden, tænker jeg at få elektrikeren til at hekse en eller anden løsning sammen?

Hvad skal loftets tykkelse inkl. forskalling så være, hvis det skal passe til moderne spots? Min oprindelige plan var som sagt 23 mm forskalling + 2 lag gips. Det bliver det måske ikke, når du anbefaler fibergips. Det skal jeg lige kigge på, tak for et super tip! Har aldrig tænkt over muligheden.

Jeg regnede med at finde nogle spots, der kan monteres direkte i isoleringen og kan tage GU10-fatninger, så er man fremtidssikret. Jeg troede, de kan monteres i nærmest alle slags lofter, man kan bore igennem?

Den gamle el installation er med rør som så kommer op igennem din dampspærre og skal ned igen før dåsen. Det er ikke optimalt, men så kan man måske hugge lidt ved muren så der kan trækkes kabel ned i røret til afbryder + stikkontakt. 
Næsten alle kabler hos mig ligger i gasbetonen, man har lavet lodrette riller i. Så der var jeg heldig, at jeg slipper for at hugge i muren.
ev elmand skrev den 11-02-2022 16:03:12

Det med søm i forskalling kan du opdage når du tager dem ned. Det er ikke sikkert det er i alle forskallinger. Då bør nok slutte forskallings arbejdet med et bræt imod murene for at sætte gips plader fast ude ved kanten, men også for at kunne hæfte evt. skyggeliste fast. 

 Det er jo genialt! Tak, det vil jeg huske. Er det så også det, der kommer til at stabilisere væggen, hvis det hele er bygget som kovas skriver?


kovas
Det må jeg være opmærksom på, når isoleringen ryger ud. Jeg kunne ikke se søm i området omkring gangen, hvor mit loftslem er. Men de er sikkert andre steder.
Jeg ved ikke, om det er specifikt siporex. Jeg har konstateret, at det er nogle blokke, der er ca. 11 cm tykke. De er ca. 30 cm højre og 50 m brede. Nogen steder har man stablet dem lodret.
Jeg kommentere kun stavefejl når det giver en griner: Det er eddermame nogle store blokke 50 m brede.   Og nej du kan ikke rette det efter så lang tid.   
Og så lidt seriøs: 
Du kan ikke bruge gammel forskalling alene da det ikke passer i afstand med plader. Men det er muligt at lægge ny forskalling under. Men da du river det hele ned så er det ikke bedste løsning. 
Det er afstand op til dampspærre du skal regne med. Det nytter ikke at spot placeres op i isolering når der er dampspærre imellem. Så kan den jo ikke presses op. 
 Netop spot med udskiftelige pærer (f.eks. GU10) er ikke de laveste spot. Du må undersøge spot før du lægger dig fast på højder Jeg bruger nogen fra detled.dk.
Man kan ikke lave en installation udelukkende med spot. Der skal være nogle lofts udtag for at det kan laves ordentlig med samlinger. De må så gerne stå ubrugte med hvid dæksel på udtag. 
Du skal nok kratte lidt i muren alligevel da kablet skal drejes ud under dampspærre men over forskalling. 

PS
I øvrigt er det ikke nødvendigt at kopiere alle indlæg for så bliver det ulidelig lang læsestof. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand

Tak for de fine råd. Jeg valgte at rive forskallingen ned, oprette dampspærre, sætte ny forskalling op langs væggen og derefter forskalle resten af rummet med 30 cc eller 45 cc afhængigt af, hvilke fibergipsplader jeg kan få god pris på.

Jeg kigger også på nogle GU10-egnede 220v spots for at se, om forskallingen skal være i 23 mm eller 25 mm.

Jeg vil også gå med 1 lag fibergips i 15 mm tykkelse, og lime samlingerne sammen.

Så mangler jeg bare at vente til isoleringen er ude, det bliver nok først til sommer.


Behøver jeg fuldspartle oven på fibergipsen?
Jeg har tænkt mig at sætte 130 g glasfilt op. Det er tykt nok til, at det faktisk har skjult små ujævnheder andre steder, men jeg ved ikke, hvor flade man kan få samlingerne til at være, hvis man bare skærer limen af med noget meget skarpt. Loftet skal males to gange med meget tyk og god maling, hvis det betyder noget.



Behøver jeg fuldspartle oven på fibergipsen?
Jeg har tænkt mig at sætte 130 g glasfilt op. Det er tykt nok til, at det faktisk har skjult små ujævnheder andre steder, men jeg ved ikke, hvor flade man kan få samlingerne til at være, hvis man bare skærer limen af med noget meget skarpt. Loftet skal males to gange med meget tyk og god maling, hvis det betyder noget.

Jeg har desværre undladt det et sted og kun spartlet samlingerne. Den lidt grovere overfladestruktur på fibergipsen vs steder der er spartlet kan desværre godt anes igennem filten. Limen til fibergipsen bobler ud i samlingerne og kan dagen efter knækkes af med spartel eller stemmejern, men du kan ikke skære den så rent af at du kan slippe for at spartle.

Det gode svar til opgaven er rullespartel.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også