Faldgruber ved nye gipslofter i ældre hus

Hej alle LDS'ere.

Jeg er i gang med at lave en plan for nye gipslofter i mit hus.

Eksisterende opsætning, set oppe fra tagrum og ned:
  1. Spærfødder (tagkonstruktionen er en mig ukendt variation af gitterspær, se link)
  2. Alukraft fra 1963. 
  3. Forskalling i 23 mm brædder, som går hele vejen igennem. Det vil sige, de ligger også på væggene og går hele vejen igennem huset.
  4. Profilbrædder.

Der er flere problemer, jeg er nødt til at løse ved den eksisterende opsætning.
  • De tidligere ejere har revet alikraften i stykker flere steder ifm. alle mulige projekter. De fik aldrig lappet den.
  • Ander steder har man åbenbart sparet på alukraften..... og lagt almindeligt papsæk-papir ud!
  • Flere steder har man også placeret alukraften direkte på profilbrædderne. Så det hele er en god blanding af alt muligt. Lang historie kort, så skal jeg have lavet gipslofter, og det har jeg tænkt mig at gøre selv.
  • De nuværende profilbrædder sejler også lidt, nogle af dem er blevet lidt løse og begyndte at hænge med 2-3 mm. Selve spærene virker dog til at være fine og lige.
  • Der er en stue på ca. 50 m2, hvor 3 spær ikke hviler på noget. I resten af huset hviler de på formentlig bærende vægge. Jeg ved ikke, om det betyder noget?

Min plan:
  1. Rive lofterne ned og hive isoleringen ud.
  2. Rive forskalling ned ved at save den over ved væggene. Jeg tænker ikke, at de har nogen stabiliserende funktion?
  3. Opsætte dampspær direkte på spærene. Lukke huller til med tape.
  4. Opsæt forskalling 23x100.
  5. Gipsplader i første lag.
  6. Gipsplader i andet lag.
  7. Der skal selvf. en elektriker ud og lave spots og lampeudtag ugen.

Spørgsmål...

Er der nogen, som har erfaring med at sætte nye lofter op i sådan nogle ældre huse fra ~1963 og kan give mig et par fif om, hvad mine faldgruber kan være? Jeg forventer ikke faldgruber lige her, men det tænkte jeg også på ved alle andre projekter, jeg har lavet. Der har næsten altid været noget hovsa eller noget byggesjusk, som jeg skulle bruge meget tid på at finde ud af hvordan jeg udbedrer byggeteknisk korrekt.
Hej alle LDS'ere. Jeg er i gang med at lave en... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH skrev den 19-02-2022 17:43:40

Jeg har desværre undladt det et sted og kun spartlet samlingerne. Den lidt grovere overfladestruktur på fibergipsen vs steder der er spartlet kan desværre godt anes igennem filten. Limen til fibergipsen bobler ud i samlingerne og kan dagen efter knækkes af med spartel eller stemmejern, men du kan ikke skære den så rent af at du kan slippe for at spartle.

Det gode svar til opgaven er rullespartel.

/BOFH

Jeg kan heller ikke slibe efter at have kradset limen væk? Hvis ja, så slipper jeg nok ikke uden om.

Puha jeg glæder mig ikke til at rullespartle det hele. Det har taget min en krig at fuldspartle (på klassisk vis) hele stuen,   men den havde også ret ujævne vægge.
Det er ikke limen der skaber dine problemer det er revner der hvor der mangler lim, samt alle skrue huller. Det skal gøre ad 2 omgange. Det er fordi spartel altid synker lidt når det er dybere huller så de skal være fyldt ud og slebet inden næste fuldspartling. Hvis du kører med meget bred spartel ( 40 cm ) og kun trækker helt tyndt på så er det ikke så vanskelig arbejde. Her er der netop ikke tale om ujævne vægge Jeg vil tro at rulle spartel til sidste omgang vil være endnu lettere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
kovas skrev den 11-02-2022 15:56:18

Hvis det er siporexvægge plejede man at sømme væggene fast ovenfra igennem forskallingen. ellers var der ikke noget til at styre dem for oven. Er du sikker på at det ikke er nogle søm+

Hej kovas. Beklager at vende tilbage så lang tid senere.

Hele tagrummet er blevet tømt for isolering, og jeg har nu frit udsyn til væggene.

Der ser ud som følger:

1. Spærfødder, som hviler på de fleste gasbetonvægge, som flugtes med tagrygningen. De hviler ikke på alle vægge. Der vægge, som er højere end forskallingen (nr. 2 nedenunder), og vægge, som forskalligen hviler på.

2. Under spærfødder er der opsat små forskallingsbrædder i str. hvad der ligner 50x25.
Nogle forskallingsbrædder hviler oven på væggene, med enkelte søm igennem hist og pist. Så den del var god nok... Men jeg har i alt kun fundet 8 søm. Så der er brugt  1 søm pr. tværgående væg ca. pr. værelse.
Andre forskallingsbrædder sidder under vægniveauet og fungerer som forskalling for trælofterne. Dér kan jeg tydeligt se forskallingens funktion, men dér støtter de på ingen måde væggene.

Jeg tænker, at der er vil ikke noget i vejen for at fjerne den gamle forskalling ved at save lodret ved væggene, der hvor der er søm i? Og derefter lave ny forskalling i stedet?
Og der hvor forskallingen sidder under væggenes niveau, bare udskifte den, dog med brædder langs væggene, så gipsplader har noget at bide sig fast i?

Det ser i hvert fald ud som om der kun er få vægge, forskallingen er fastgjort til, når der er så få søm i.

-------------

Hvad angår lofter, så valgte jeg at gå med fermacell med limkant, og give det hele et meget tyndt lag fibergipsspartel. Det er tilsyneladende en fin fremgangsmåde ifølge monteringsvejledningen og diverse oplysninger jeg kan finde om fermacell... og giver man det hele et meget tyndt lag, opretter man fibergipsens ujævne overflade, uden at skulle behøve "fuldspartle" på klassisk vis. Så det er nok det, jeg går med.
Så fik jeg endelig et billede. Det, der sidder i nu, er gamle lofter fra 60'erne. De søm man kan se i venstre side er de eneste inden for 20 kvm. Der sidder et par stykker mere på et andet værelse, men ellers er der kun 5-6 steder hvor der er søm i.

Der sidder ingen andre søm i denne væg. Betyder det, at væggen er, eller ikke er styret for oven? Og siger sømmene noget om de har en rolle ift. stabilisteringen? Eller hvad er sømmenes rolle her, når der er så få af dem?

Og noget andet...

 må man save der hvor jeg har tegnet med røde streger? Der har jeg tænkt mig at skære brædderne væk og lave ny dampspærre direkte under spærfod, med forskalling uden på dampspærren - så jeg vinder ca. 3 cm ekstra i loftshøjde. Er det helt dumt, eller ikke helt dumt?

Min tømrer siger jeg bare kan gøre det, så længe jeg støtter den nye forskalling helt op til væggen. Både for stabiliteten, og for at kunne skrue pladerne i noget. Det sidste giver også mening.

Og noget tredje,

Der står også i fermacells vejledning, at forskallingen skal have c/c afstand på 45 cm. Det tænker jeg også at følge, selvom flere steder skriver at man burde lave c/c på 30 cm?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også