Rens/skift af oliefilter til fyr

Hej.

Jeg er ved at fikse mit gamle oliefyr som jeg ikke kan få gang i. Jeg fandt frem til at det nok var olie filteret det var galt med, da oliemagasinet ikke blev fyldt op - og ganske rigtigt, hvis jeg selv hældte lidt på magasinet startede den fint.

Jeg forsøger nu at rense filteret, eller finde ud af om det overhovedet kan lade sig gøre?
Det var rent 'grød' der kom ud af den da jeg vendte bunden i vejret på den. Hvis man ikke kan rengøre den, hvor kan man så finde sådan et filter? Søgning på oliefilter giver bare en masse resultater for biler og plæneklippere...

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv evt at fjern den gummiring (det ligner det i alt fald) der sidder rundt i yderkanten.
virker det ikke så prøv evt en bil reservedels forhandler,de bør kunne finde noget.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Det ligner jo at du brænder spildolie. Normalt ville man set et filter som indeholder dieselolie. Men det kan osse være at du skal ha renset din olietank. Men søg på brændstoffilter ikke oliefilter. Vvs-er som udføre oliefyr service burde ha et filter som passer.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Yes - vi fyrer med rapsolie/bioolie, men ved ikke om der tidligere er fyret med spildolie. Tak for råd, jeg var ude i T-hansen for at se om de skulle have noget tilsvarende, men det vidste de ikke lige noget om. Jeg forsøger at kontakte en Vvs-er i morgen, og ser om de kan hjælpe.
Wow. Ligner et filter der skulle være skiftet for nogle år siden.
Alternativt kan du uden tvivl også tage ned til den lokale maskinforretning, de kan sikkert få noget hjem, skulle virkelig undre mig hvis ikke enten kramp eller granit har den type filter, og maskinforhandlerne har dag til dag levering (bare trist det er fredag imorgen)

Husk når du skifter det, så fyld filteret næsten helt op inden du sætter det på, (med fyringsolie) så gør du det lidt nemmere for dig selv ift luft i systemet. Derefter skal du lige dyppe en finger i noget olie og køre den rundt på pakningen, på den måde får du ikke vredet pakningen og den lukker nemmere tæt. Og så skal du efterfølgende have luften ud af systemet. Det ved jeg dog ikke hvordan du gør på dit fyr, min viden stammer primært fra traktorer hvor jeg efterhånden har skiftet et utal af filtre.

Og til dem der mener det er et brændstoffilter. Synes egentlig mest det ligner et olie filter da de brændstof filtre der eks sidder på traktorer der har den størrelse som dette, oftest har vandudskiller i bunden. Hvilket det ikke ser ud til dette filter har.

Og glem alt om at rense filteret. Det kan aldrig svare sig, især ikke på et filter der ser ud som dit.
Og husk så filtre ikke blot må komme i jerncontaineren. 😀
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis