Trappe med skæve trin

Jeg er blevet ejer af en trappe lidt ala den på billedet - dog uden gelænder. Trinene er falset ind i vangerne og der er ingen synlige skruer.


Placeringen er lidt det samme, dog er døren klods op ad starten på trappen. Toppen er låst af den bærende bjælke i husets længde. Så trappen er "låst" i begge ender.

13 højder á 19 cm og 19 cm grunde (målt fra trinforkant til lodret under næste trins forkant. Altså 45°. Hele trinnet er mere end 19 cm. Trinene er ~40 mm tykke.
Udfordringen er, at trinene hælder lidt nedad (forkanten nederst). Jeg har ikke målt hvor meget, måske 3-4 mm, men i hvertfald nok til, at det er ubehageligt at gå nedad på strømpesokker.

Den nemme løsning er sfl at bestille en opmåling og ny trappe (og samtidig få gelænder på). Men hvilke muligheder ser i orakler ellers der kan betale sig?

"Høvle" af trinene så de bliver vandrette
Montere et lag et eller andet opretningslag? (Klamp?)

Jeg kan alt - når det lykkes.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke du mærker synderlig forskel på at de bliver helt vandret. Skal du gøre noget nemt så kunne det være en alu liste på overside foran. Den type som man bruger ved sammenkobling af tæpper kontra trægulve f.eks. 
I øvrigt overholder din trappe ikke helt tommelfingerregel for trappemål. Den siger at 2 x stigning plus 1 grund skal være 63 cm ( din 57 cm.) Det kan godt give en lidt skidt gang på sådan en trappe. 
Trinene er sikkert sænket 1/2 ind i vangen, og der så sømmet ind i enden af trin. Så er der spartlet og malet hen over sømhul. Så for at kunne rette det skal trappen skilles ad. Så skal der fræses lidt større i toppen af hullet foran. 
Når trin så limes i skal man lime kiler ind under trin foran så den ikke synker ned efterhånden, eller begynder at knirke. 
Trin kan samtidig skrues fast ind i endetræ, og skruer kan undersænkes og spartles eller der kan komme propper på som du viser. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-02-2022 23:59:14

Jeg tror ikke du mærker synderlig forskel på at de bliver helt vandret. 
Trappen er ellers ret ubehagelig at gå ned af. Man har en meget tydelig fornemmelse af, at glide ud over trinnet. Sfl hænger det også lidt sammen med den lille grund.
Tror i øvrigt det er en Dolle Paris Ligeløbstrappe man har kappet et trin af.

I øvrigt overholder din trappe ikke helt tommelfingerregel for trappemål. Den siger at 2 x stigning plus 1 grund skal være 63 cm ( din 57 cm.)
Nej, men jeg har svært ved at se det kan løses med den tilrådighed værende plads. Jeg tror heller ikke der er plads til en kvartsvings.

Trinene er sikkert sænket 1/2 ind i vangen, og der så sømmet ind i enden af trin. Så er der spartlet og malet hen over sømhul. Så for at kunne rette det skal trappen skilles ad. Så skal der fræses lidt større i toppen af hullet foran. 
Når trin så limes i skal man lime kiler ind under trin foran så den ikke synker ned efterhånden, eller begynder at knirke. 
Trin kan samtidig skrues fast ind i endetræ, og skruer kan undersænkes og spartles eller der kan komme propper på som du viser. 

Jeg kiggede lige grundigere efter (se billed). Er den også limet eller vil det være nogenlunde ligetil at brække den fra hinanden?



Jeg kan alt - når det lykkes.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den kan være limet men det plejer ikke at være et stort problem. Men trappen skal tages helt af og lægges ned for at det han lade sig gøre.
Man kan næsten altid få en trappe til at passe, Er der f.eks. 12 x stigning så vil den med 11 x stigning blive ca. 61,7 cm på den "ideelle" trappe beregning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-02-2022 09:07:34

Man kan næsten altid få en trappe til at passe, Er der f.eks. 12 x stigning så vil den med 11 x stigning blive ca. 61,7 cm på den "ideelle" trappe beregning. 

Dette er hvad jeg har at gøre med:

Højde: 247 cm (13 stigninger á 19 cm)

Grund: 238 cm (12 grunde á 19 cm + 10 cm)

Er dette en bedre trappe end min nuværende 13-trins ( 57 cm)? Den er vel stadig meget stejl?
12 trin, 11 grunde: 2 * 247 / 12 + 238 / 11 = 62,8 cm
Stigning = 20,6 cm
Grund = 21,6

11 trin giver 69 cm, så det er for meget.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Min udregning var kun et eksempel. Den viste med 12 trin er perfekt 2xS+1xG = 62,8 cm Du ændrer ikke på stejlheden, da du sikkert skal slutte samme sted på grund af døren. 
Måske kan trappen komme lidt længere ind i toppen så øverste 1 - 2 trin er gemt i etageadskillelse + muren. Det har jeg gjort. Der er lidt sænkede lofter i vores køkkenalrum på grund af krævet plads til afløb fra toilet på 1.sal. Derfor giver etage adskillelse+ murbredde  plads til 2 stigninger
Så kan du måske stadig have 13 trin men med mere grund og derfor knap så stejl.  19+19+25 = 63 Så hver grund bliver 6 cm længere det kræver dog noget mere plads ind i næste rum. Man har også set at trappe bund er synlig oppe ved loftet i tilstødende rum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ev elmand skrev den 10-02-2022 12:00:27

Min udregning var kun et eksempel. Den viste med 12 trin er perfekt 2xS+1xG = 62,8 cm Du ændrer ikke på stejlheden, da du sikkert skal slutte samme sted på grund af døren. 
Måske kan trappen komme lidt længere ind i toppen så øverste 1 - 2 trin er gemt i etageadskillelse + muren. Det har jeg gjort. Der er lidt sænkede lofter i vores køkkenalrum på grund af krævet plads til afløb fra toilet på 1.sal. Derfor giver etage adskillelse+ murbredde  plads til 2 stigninger
Så kan du måske stadig have 13 trin men med mere grund og derfor knap så stejl.  19+19+25 = 63 Så hver grund bliver 6 cm længere det kræver dog noget mere plads ind i næste rum. Man har også set at trappe bund er synlig oppe ved loftet i tilstødende rum.

 Toppen er låst af den bærende bjælke på langs af huset. Der er allerede skåret temmelig meget ud i trappevangen, tror ikke der er meget at hente der. I bunden er der ~10 cm som jeg allerede har lagt ind i min beregning.




Jeg kan alt - når det lykkes.
Ja der er jo altid begrænsninger et eller andet sted. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også