Lodning

Så fik jeg en loddekolbe, så jeg kan få fortinnet mine højttalerstik m.v.
Men.....som en del af handlen fik jeg en tilbehørspakke med loddetin, loddefedt, loddevand og meget mere og se - nu kan jeg jo så ikke huske mine elektroniktimer og hvad er det lige, der skal bruges til hvad.

Det går fint med at lodde - men er der nogen, der har et link til "rigtig loddeteknik og behandling af grej" eller som kan beskrive det for mig? Det ville jo være rart at kunne bruge det korrekt.....

Mvh.

Jan R.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke ekspert, men mine lodninger holder nu godt.

Købe loddetin med loddefedt i, det er meget nemmere at bruge og koster ikke meget.

Varm ledningsenden ordentligt op, og først når den er så varm at loddetinnen "forsvinder" i trådene uden direkte berøring mellem loddekolbe og tin er den varm nok.

Derpå varmer du emnet ledningen skal sidde på - altså der hvor ledningen skal sidde. Er det et printkort eller lign. kan det ikke tåle så meget varme, for så varmes printlodningen også op. Her nøjes jeg med at holde ledningen ned på stedet med en loddekolbespids ved siden af, så begge emner varmes op, og på et tidspunkt kan du se loddetinnet fra ledningen flyder ned til den smukkeste klat på emnet.

Evt. kan tilføres lidt mere tin, men oftest er det ikke nødvendigt.

Når det er afkølet skal du kunne hive forholdsvist hårdt uden at kunne trække dem fra hinanden, ellers har det ikke været varmt nok, og "klumpen" skal være en forlængelse af ledningen og ikke en stor grim klump, for den viser bare der ikke var varme nok og holder ikke.

Mvh. JørgenE
Hej!

Husk når du lodder, at tilføre en smule loddetin på selve loddekolben inden du sætter loddekolben på emnet du skal lodde. Tinnet hjælper med at overføre varmen fra kolben til dit emne. Ellers kan du risikere at skulle holde loddekolben i unødvendig lang tid på emnet, og derved måske lave skade.
Husk selvfølgelig også at tørre kolben af en gang imellem på en fugtig svamp eller lignende.

Venlig Hilsen David

Venlig Hilsen
David
Hej

Lige et tips til, når du lodder og tager loddekolpen fra så gør det langsomt, derved får du ikke en koldlodning som ikke holder, du kan se om det er en koldlodning, hvis lodningen er mat i overfladen, men hvis lodningen er klar, er der en god chance for at du har givet lodningen den rette temperatur.

god fornøjelse.

Vinterman
Citat fra JørgenE



Derpå varmer du emnet ledningen skal sidde på - altså der hvor ledningen skal sidde. Er det et printkort eller lign. kan det ikke tåle så meget varme, for så varmes printlodningen også op. Her nøjes jeg med at holde ledningen ned på stedet med en loddekolbespids ved siden af, så begge emner varmes op, og på et tidspunkt kan du se loddetinnet fra ledningen flyder ned til den smukkeste klat på emnet.

Evt. kan tilføres lidt mere tin, men oftest er det ikke nødvendigt.


Jeg vil helst ikke være den der skal kværulere, som den nykommer jeg er, men med min skoling ved jeg dog at ved en genlodning efter en fortinding skal der bruges flux. Det er lettest at lave det der hedder en reflowlodning som i al sin enkelthed går ud på at man fortinner både ledning og loddeø/-land/-øje og derefter tilfører en lille smule flux på land/ø/øje og derefter lodder ved at opvarme land/ø/øje som normalt og henfører ledning eller komponent til ø/land/øje og lodder som normalt.

Jeg har et ton af bøger og lign. liggende fra skolingen, så hvis du vil have kopier må du sige til :wink:

Endnu engang min undskyldning til JørgenE der ellers har fremlagt mange mange gode indlæg på andre områder jeg har læst :wink:

-\"At falde er ingen synd. At blive liggende er.\"
Ikke undskylde jeg er da bare glad for at blive klogere, men mine lodninger holder nu alligevel.

Er fluks det man kan købe i små flasker eller hvad?

Mvh. JørgenE
Ja det kan være både brunt og i en non-clean-version der er klar.

Flux er også det der er i loddetin.
Det smelter forøvrigt før selve tinnet.

Nå men jeg smutter igen. Der står julebryg og Harry Potter på programmet så det bliver en hyggelig fredag.

God weekend til alle.

Kestrel

-\"At falde er ingen synd. At blive liggende er.\"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis