Støbemix i stedet for brolæggersand til afretningslag under styrolit?

Hej herinde

Jeg studsede over noget. Er ved at lave vores gæstebadeværelse på 3 kvm. Jeg skal snart til at fylde lidt sand oven på lerjorden og rette af. Jeg mangler vel ca. 7-8 cm i snit for at komme i niveau, plus der er et par huller i spadestiksdybde, da jeg skulle fjerne et gammelt rør. Efterfølgende stamper jeg med en brolæggerjomfru.

Spørgsmål: Jeg havde egentlig tænkt mig at købe 12-15 poser brolæggersand i Jem og Fix eller lignende, da jeg slet ikke skal bruge de mængder, der kommer i bigbags.Til gengæld har jeg en masse støbemix 0/8 i overskud. Vil det være et problem at anvende det i stedet? Evt. suppleret med et meget tyndt lag sand øverst (1-3 cm) blot for at dække stenene til.

Mvh. Emil
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt bruge støbemixen nederst og slutte med et lag sand.

fase
dårlig ide
når støbemix hærder , er det fugtsugende , så fugt fra jorden vil trække op i gulvet
det gør det ikke så nemt i sand
emilmandrupludvigsen skrev den 09-02-2022 15:08:19

Hej herinde

Spørgsmål: Jeg havde egentlig tænkt mig at købe 12-15 poser brolæggersand i Jem og Fix eller lignende, da jeg slet ikke skal bruge de mængder, der kommer i bigbags.Til gengæld har jeg en masse støbemix 0/8 i overskud. Vil det være et problem at anvende det i stedet? Evt. suppleret med et meget tyndt lag sand øverst (1-3 cm) blot for at dække stenene til.

Mvh. Emil

Har du en trailer eller adgang til at låne?

De fleste tømmerhandler og grusgrave sælger på skovl/øjemål til en brøkdel af hvad du giver for poserne i j&f 

Kan i øvrigt ikke se problemet med at bruge støbemix udover det er lidt groft til formålet, det skulle gerne være vasket fri for ler for at det er brugbart i beton så de sugende egenskaber (stampet eller ej) er vel ca det samme som ved rent sand.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

bredker skrev den 09-02-2022 19:20:43

dårlig ide
når støbemix hærder , er det fugtsugende , så fugt fra jorden vil trække op i gulvet
det gør det ikke så nemt i sand

Hvis der ikke er cement i støbemix, hærder det vel ikke?

fase
Det kan nemt rettes af med støbemix når det "kun" er under sundolit Kommer der opstigende grundvand så kommer det uanset om det er støbemix eller sand. Og sundolit plader kan nemt tåle det uden at fugt kommer op i gulvet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
For øvrigt regnes Sundolit for kappilarbrydende, så den smule fugt spiller ingen rolle.
Tak for jeres svar og forskellige input. Jeg vælger at bruge det. Min bekymring var egentlig mere, om det kunne stampes fornuftigt sammen, da der garanteret ikke er ler i modsat brolæggersand, som så vidt jeg forstår netop indeholder ler.

Den største frygt er jo at stå med et gulv, der skal bankes op, fordi man ikke lige købte 10 poser sand i et byggemarked. :-)

Fugt er ikke en stor problemstilling. Grundvandsspejlet ligger i snit ca. 6 meter nede, da vi bor højt. Det er baseret på fakta.
Det skal naturligvis bankes sammen, men trykket er jo en stor flade så det må gerne være løs i overfladen. Det bliver sand også når det er helt tør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis