Konstant lys ved tilslutning af nye lamper

Hejsa. 

Jeg har i mit køkken 2 lampeudtag. Jeg har haft 2 pendler på , begge monteret "Brun / blå" ledning , skruet i M1 samt N. Alt godt, det virker. Der er ligeledes kontakt med lysdæmper på væggen, og det virker samtidig fint.

Problemet er at jeg nu har købt 2 nye lamper, som har "Jord" (Grøn/Gul) ledning på. Jeg forsøgte i første omgang at slutte den ene af de nye lamper til som den tidligere pendel der hang med blot "Brun / Blå" ledning, og det virkede fint - Men sætter jeg så nummer 2 nye lampe til udtaget på samme måde, så lyser begge lamper konstant. Dvs, der er konstant lys, og et tryk på lyskontakten på væggen får den blot til at blive stærkere i lysniveau, og det samme gør lysdæmperen. 

Afmontere jeg så den ene lampe, så lyser den anden stadig konstant, og det er altså den der startede med at fungere uden den anden lampe var koblet på. 

Inden jeg bliver angrebet med kommentarer om at jeg ikke burde rode med det, og kontakte en elektriker, så har jeg normalvis fint styr på at sætte lamper op, men den her kan jeg ikke lige lure. Der er forsøgt i både M1 og M2 uden held. 

Hvad gør jeg? -  Jeg ved godt at jord forbindelsen er til, for sikkerhed osv, men kan den samtidig ved manglende tilslutning gøre, at ovenstående er et problem?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder ikke til at dine nye lamper kan lysdæmpes.
Jorden har ikke nogle indvirkning på dit problem.
Hvis jeg bare kobler den af lamperne til, så virker det fint? - Så kan den både slukkes/Tændes, men også reguleres uden problem med lysdæmperen. Så snart jeg sætter lampe nummer 2 op, så kokser det. 

Så umiddelbart vil jeg mene at problemet ligger et andet sted? 
Raskh skrev den 10-02-2022 14:02:55

Hvis jeg bare kobler den af lamperne til, så virker det fint? - Så kan den både slukkes/Tændes, men også reguleres uden problem med lysdæmperen. Så snart jeg sætter lampe nummer 2 op, så kokser det.

Så umiddelbart vil jeg mene at problemet ligger et andet sted? 

 Jeg har haft samme problem bare med spot.

Og de svar du har fået er helt korrekte. Det er din dæmper.
Da vi gik fra halogen spot til led virkede det fint, hvis vi bare fortsat havde 1 af pærerne som var halogen, skiftede vi derimod alle til led så begyndte de at blinke, ville ikke slukke ordentligt og opførte sig mærkeligt.
Og løsninger kan være at skifte din dæmper til en til Led, men ikke alle led dæmpere fungerer med alle led pærer (selvom pærerne skulle være dæmpbare)
Så for at undgå den jungle det kan være, valgte vi at afmontere dæmper og istedet købe smart pære. Det virker uden problemer, er super glade for den beslutning. Så enten skal fu afmontere din dæmper eller skifte den, med den risiko at den ikke nødvendigvis virker bagefter, og så skal du selvfølgelig sikre dig at lyskilden er dæmpbar. 
BTA Handyman skrev den 10-02-2022 14:26:13

 Jeg har haft samme problem bare med spot.

Og de svar du har fået er helt korrekte. Det er din dæmper.
Da vi gik fra halogen spot til led virkede det fint, hvis vi bare fortsat havde 1 af pærerne som var halogen, skiftede vi derimod alle til led så begyndte de at blinke, ville ikke slukke ordentligt og opførte sig mærkeligt.
Og løsninger kan være at skifte din dæmper til en til Led, men ikke alle led dæmpere fungerer med alle led pærer (selvom pærerne skulle være dæmpbare)
Så for at undgå den jungle det kan være, valgte vi at afmontere dæmper og istedet købe smart pære. Det virker uden problemer, er super glade for den beslutning. Så enten skal fu afmontere din dæmper eller skifte den, med den risiko at den ikke nødvendigvis virker bagefter, og så skal du selvfølgelig sikre dig at lyskilden er dæmpbar. 

 Tak for grundig svar :-)
For lige at sætte et billede på nethinden, så er det 2 af disse jeg havde købt. 
https://www.boozt.com/dk/da/house-doctor/opal-lamp_29210476

Der står at de er dæmpbar.. Så det kan vel udelukke at de ikke understøtter det.. Men så er vi nok ude i at det er dæmperen, selvom det irritere mig at det virker fint med de gamle pendler... :-( 

Annonce
Raskh skrev den 10-02-2022 14:38:23

 Tak for grundig svar :-)
For lige at sætte et billede på nethinden, så er det 2 af disse jeg havde købt.
https://www.boozt.com/dk/da/house-doctor/opal-lamp_29210476

Der står at de er dæmpbar.. Så det kan vel udelukke at de ikke understøtter det.. Men så er vi nok ude i at det er dæmperen, selvom det irritere mig at det virker fint med de gamle pendler... :-( 

 En dæmper er desværre lidt noget bras i min optik. Nogle, især de ældre til halogen og glødepærer er bygget til større spænding end der er på led pære, og de færreste slukker strømmen 100% hvilket er årsagen til dine lamper stadigvæk lyser selvom du mener du har slukket.

Men selvom du køber en dæmper der står er bygget til led, så kan du godt resultere i den ikke virker til lige dem du har, desværre.
Og det her står for egen regning, men separate dæmpere er også noget der hørte 00’erne til. Idag sætter man smart pære op i stedet, det virker, er super simpelt og koster ikke meget mere i indkøb. Men det står for egen regning. Vi har sat smart pære op og er super glade for det. Man skal bare huske at vælge det system der kan levere det man gerne vil have, når man starter op, eks hvad der kan tilkøbes af ekstra udstyr osv. 
Og det ser da fint ud med de lamper.
Men hvis det var mig der skulle vælge, så ville jeg fjerne den dæmper der er. Har i brug for de kan dæmpes så ville jeg istedet købe andre pære til dem. Vi har dem på billedet, pærerne ligner de samme, vi er bare gået med smart pære her også. Det virker. Og som bonus kan vi også ændre kelvin. 
BTA Handyman skrev den 10-02-2022 15:43:03

Og det ser da fint ud med de lamper.
Men hvis det var mig der skulle vælge, så ville jeg fjerne den dæmper der er. Har i brug for de kan dæmpes så ville jeg istedet købe andre pære til dem. Vi har dem på billedet, pærerne ligner de samme, vi er bare gået med smart pære her også. Det virker. Og som bonus kan vi også ændre kelvin. 

 I soveværelset har vi de samme smart pære hængende. Super simpelt, elegant og så fungerer det bare. 

Uden eksterne dæmpere.
Raskh den lampe du linker bliver beskrevet som at den bliver leveret uden pære. Den pære du har sat i, er den dæmpbar?
BTA Handyman skrev den 10-02-2022 15:38:38

 En dæmper er desværre lidt noget bras i min optik. Nogle, især de ældre til halogen og glødepærer er bygget til større spænding end der er på led pære, og de færreste slukker strømmen 100% hvilket er årsagen til dine lamper stadigvæk lyser selvom du mener du har slukket.

Men selvom du køber en dæmper der står er bygget til led, så kan du godt resultere i den ikke virker til lige dem du har, desværre.
Og det her står for egen regning, men separate dæmpere er også noget der hørte 00’erne til. Idag sætter man smart pære op i stedet, det virker, er super simpelt og koster ikke meget mere i indkøb. Men det står for egen regning. Vi har sat smart pære op og er super glade for det. Man skal bare huske at vælge det system der kan levere det man gerne vil have, når man starter op, eks hvad der kan tilkøbes af ekstra udstyr osv. 

 Det må jeg desværre nok også erkende. Vi overtog huset med et par af disse dæmpere, og inden vi valgte at skifte køkken lamperne, så syntes jeg at det fungerede fint, men hold fast noget rod lige NU.

Jeg testede med en "oldgammel" halogen pære, og vupti, så spillede det med både lysdæmper og det hele. Så grundet lysdæmperen, virker det ikke til at det fungere med LED, hvilket er fuldstændig horribelt. 

Jeg er nok desværre ude i at måtte fjerne lysdæmperen, og bruge noget HUE istedet. 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis