Konstant lys ved tilslutning af nye lamper

Hejsa. 

Jeg har i mit køkken 2 lampeudtag. Jeg har haft 2 pendler på , begge monteret "Brun / blå" ledning , skruet i M1 samt N. Alt godt, det virker. Der er ligeledes kontakt med lysdæmper på væggen, og det virker samtidig fint.

Problemet er at jeg nu har købt 2 nye lamper, som har "Jord" (Grøn/Gul) ledning på. Jeg forsøgte i første omgang at slutte den ene af de nye lamper til som den tidligere pendel der hang med blot "Brun / Blå" ledning, og det virkede fint - Men sætter jeg så nummer 2 nye lampe til udtaget på samme måde, så lyser begge lamper konstant. Dvs, der er konstant lys, og et tryk på lyskontakten på væggen får den blot til at blive stærkere i lysniveau, og det samme gør lysdæmperen. 

Afmontere jeg så den ene lampe, så lyser den anden stadig konstant, og det er altså den der startede med at fungere uden den anden lampe var koblet på. 

Inden jeg bliver angrebet med kommentarer om at jeg ikke burde rode med det, og kontakte en elektriker, så har jeg normalvis fint styr på at sætte lamper op, men den her kan jeg ikke lige lure. Der er forsøgt i både M1 og M2 uden held. 

Hvad gør jeg? -  Jeg ved godt at jord forbindelsen er til, for sikkerhed osv, men kan den samtidig ved manglende tilslutning gøre, at ovenstående er et problem?

Hejsa.  Jeg har i mit køkken 2 lampeudtag. Jeg... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Eller skifte dæmper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som EV elmand siger så kan du også skifte dæmper. Bare husk ikke alle LED dæmpere virker med alle dæmpbare led pære.
Det er jo egentlig ikke så horribelt at den ikke virker sammen, det er jo 2 meget forskellige måder at producere lys på så ville undre hvis det bare ville virke.

HUE er et godt, og dyrt system. Husk der også findes et hav af andre gode systemer inden du bare går ud og investere. Har blandt andet hørt en del godt om det fra Ikea men har ikke prøvet det selv, vi er selv gået med Eglo Connect hvilket vi er super glade for.

Wiz tror jeg heller ikke er en helt dårlig platform. 
Skulle nogen være i tvivl så har jeg en alder hvor jeg ikke rigtig kan gennemskue hvordan den gamle bedstemor får tændt lys på lokummet hvis man først skal have installeret aps og have hende det lært. Eller andre gæste iøvrigt. Mon ikke hun forinden er gået om bag garagen.      

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
42 skrev den 10-02-2022 15:50:47

Raskh den lampe du linker bliver beskrevet som at den bliver leveret uden pære. Den pære du har sat i, er den dæmpbar?

Ja, de skriver at den er dæmpbar men leveres uden pære. 

Det lyder utroværdigt :-)
Hvad er det for pærer der er monteret? Er de overhovedet identiske?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
ev elmand skrev den 11-02-2022 15:26:59

Skulle nogen være i tvivl så har jeg en alder hvor jeg ikke rigtig kan gennemskue hvordan den gamle bedstemor får tændt lys på lokummet hvis man først skal have installeret aps og have hende det lært. Eller andre gæste iøvrigt. Mon ikke hun forinden er gået om bag garagen.      

 Men alligevel har du en alder der gør du ikke helt ved hvordan det fungerer. 

Vi har smart pære, dem slukker og tænder vi på den alm. tænd sluk kontakt på væggen, ligesom det også var da bedstemor var ung. Så medmindre bedstemor har brug for at skifte farven til grøn for at gå på toilet så skal hun ikke bruge en app.
Så har vi også en fjernbetjening hængende ved siden af kontakten, en super simpel fjernbetjening som vi kan programmere, og der kan vi dæmpe lyset, skifte farve, skifte kelvin osv. den bruges helt uden at finde telefonen frem.
og sidst men ikke mindst har vi appen hvor de fleste funktioner er, der kan vi sætte lyset til at lyse i mønstre, eks bølge, eller agere som levende lys, lyse i takt til musik, skifte kelvin fra 2200-6500, dæmpe helt ned til 1 procent. Skifte imellem 16 millioner farver, slukke enkelte spot individuelt i samme gruppe så når vi eks når tv kan vi bare slukke dem når er ved fjernsynet og kun have dem ved sofaen tændt. Vi kan også dæmpe dem individuelt, eller ligge programmer ind så lyset selv tænder og slukker efter et program.
Til det system vi har kan der eks også købes trådløs bevægelses sensor til, sæt den lige hvor man vil uden at trække ledninger, og få den til at tænde det lys man vil have den skal tænde, så behøver bedstemor ikke engang trykke på en knap når hun skal på toilet.
Men hvis alt skal være som i gamle dage, så er det stadig blot at trykke på kontakten som det alle dage har været. Så tænder lyset. Ligesom det alle dage har gjort. Uden brug af app, eller noget andet.

Og det bedste ved det hele er at det kun er at skifte pærerne, opsætningen så det hele kører tager omkring 10-12 sek. pr. Pære. Systemet kræver ikke nogen bridge eller ekstra udstyr. Der skal ikke trækkes nye ledninger eller noget, det er bogstaveligste forstand bare at skifte pæren. De skal ikke engang sættes op på wifi da de er Bluetooth styret, og de sender selv signalet imellem pærerne. Så uanset hvor vi er i huset, kan vi styre lyset i hele huset og det reagerer med det samme uden forsinkelse. Vi har ikke behov for at kunne styre lyset når vi ikke er hjemme.
Men systemet er i bogstaveligste forstand så simpelt at et barn kan opsætte det, selv bedstemor kan sætte det op. Men det behøver hun ikke for at gå på toilettet, der er det bare at trykke på knappen på væggen. 

Det fungerer. Og selv bedstemor burde kunne finde ud af det. 
Annonce
Tak for den gennemgang så er jeg mere rolig   Det ville ellers være et kønt syn bag garagen når der var fest i huset.  
Lidt mere seriøs. Jeg synes ellers at de fleste efterlyser " fast fase" men med fjernbetjening som hænger et fast sted er jeg mere rolig 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-02-2022 22:54:03

Tak for den gennemgang så er jeg mere rolig   Det ville ellers være et kønt syn bag garagen når der var fest i huset.  
Lidt mere seriøs. Jeg synes ellers at de fleste efterlyser " fast fase" men med fjernbetjening som hænger et fast sted er jeg mere rolig 

 Det er korrekt at de kan køre med fast fase. Dem der gør det er ofte fordi de monterer en trådløs kontakt som blandt andet Philips hue kører en del med. 

Så får lyskilden fast fase, og så tilkøber man kontakter der blot skal limes eller skues på væggen som kan styre det lys man indstiller uden der skal trækkes ledninger rundt.
Der er mange måder at gøre det på, løsningen med eks Philips hue hvor det er en trådløs kontakt er primært noget man vil vælge i forbindelse med restaurering eller nybyg af et hus. Men ønsker man blot at ændre det eksisterende system så kan man nøjedes med at skifte pæren og bibeholde eksisterende kontakt. Men tror ikke nogen ønsker et system hvor de udelukkende kan styre deres lys via telefonen.
For vores vedkommende så tænder og slukker vi lyset på kontakt uden brug af andet, 90% af gangene. Ligesom man altid har gjort.
Men når vi så ønsker et andet udtryk af lyset vi får gæster eller lign, så bruger vi appen til at ændre udtrykket, eks dæmpe eller skifte kelvin som er det vi primært bruger. Og de ændringer husker pærerne så når vi slukker dem på kontakten og tænder igen, så vil de være på det vi har ændret. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis