varme i gulvet under trægulv? Kan man det?

vi har planer om at kave et sildeben gulv i vores lejlighed - Kan vi have el varme under det? Eller vil det ikke være godt? Hvem ved noget om det? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
STOP: Det bliver ikke godt. Glem det hellere fuldstændigt. El som gulvvarme er en rigtig dårlig og uøkonomisk løsning. Gulvvarme under et trægulv er ikke godt, da træet gør det svært for varmen at komme ud i rummet. (Nu er din beskrivelse af gulvet meget mangelfuld). Men du er i gang med at sammenbygge to teknikker, som hver for sig er dårlige. Tilsammen bliver det en katastrofe.

Prøv det selv
Det var noget af en negativ afvisning fra Flaks.
Prøv at søge på Devi.dk og Devicell Dry. Devi har fremstillet elvarme til boliger i rigtig mnge år. Nu er det Danfoss der ejer produktet, så helt ringe kan det ikke være.
Jeg har slet ingen erfaringer med elvarme.

Søren O
Du siger at du ikke har erfaring med el-varme. Så kan jeg fortælle dig at dem som HAR erfaring med el-varme får dårlige nerver hver gang de får deres el-regning. Lav noget research, så du får nogle tal som du kan forholde dig til.

Prøv det selv
Flaks:
Alt er relativt.
Og ja, prisen på el kontra fjernvarme er væsentlig højere, men sådan er det. 1 kwh el varmer præcis lige så meget som 1 kwh fjernvarme.
Er boligen i forvejen registreret som elopvarmet, er der et afslag i afgifter ved forbrug over. 4000 kwh. Det hjælper da lidt på prisen.

Søren O
På en lidt mere diplomatisk måde men er alligevel enig med flaks.
Elvarme er / har i mange år været en dyr energikilde til direkte opvarmning. Politikken har i mange år været at el er så ren en energi kild at det ikke skulle fyres op. Desuden har man villet fremme naturgassen. Det har man så styret med en elafgift. 
I mange år har kwh. prisen ligget på 25 -35 øre medens elafgift har været på ca. 100 øre. Derudover transport omkostninger. 
Nu er kwh prisen vel ca.125 øre ( fastpris tilbud fra SEAS) og stadig 100 øre i afgift så det er blevet meget dyrere. 
Desuden skriver du "lejlighed" Det siger mig at der er en lejlighed under. Der er ikke isoleret særlig meget i etage adskillelser så en underboen vil blive glad for dit tilskud til opvarmning i deres lejlighed. 
Der er også problematikken omkring temperatur regulering på elvarme. Sådan et trægulv må ikke få en for høj temperatur uden at det ødelægges. Det er svært at overholde med elvarme kabler. Måske findes der løsninger men jeg kender dem ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis