Hvilken gulvvarme i kælder?

Jeg har en 85 kvm. kælder i min 50'er murermester villa.
Fik gravet de 45 kvm. ud og isoleret med gulvvarmeslanger i betonen og aut. styring med termostater i 3 zoner.

Nu skal de sidste 40 kvm. graves ud.
De 15 kvm tænker jeg bare skal laves som de første, da det er noget gang areal.

Men de sidste 25 kvm er værelset i gavlen, hvor jeg godt kunne tænke mig noget mere hurtig reagernede gulvvarme, som det jeg har i køkken.
Det er spånplader med spor i til slanger, som ligger direkte under gulvet.

Mit spørgsmål er:

Hvilke muligheder har jeg for hurtigvirkende gulvvarme i en kælder?
Kan jeg bare lægge de der plader med spor igen? Skal nok være plasticplader tænker jeg i en kælder?

Hvis ja hvordan er så arbejdsgangen.
Isolering nederst, betondække og plader/slanger oven på beton og fliser tilsidst.
Der skal nok være noget mellem sporplader og fliser :-)

Eller er der en anden løsning som ikke har den langsomtvirkende varme, hvor slanger ligger nede i betonen?

Lidt baggrundsviden:

Der er 40 cm murstens fundament under yder og indermure i hele kælderen.

Katmus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt lade sig gøre men er lidt dyrere og bøvlet, så når det er i kælder som trods alt ikke bør have så stort udsving i temp ville jeg overveje om det var besværet værd.
Du kan godt lave en spångulv direkte ovenpå din beton med isolering under, alternativt udlægge gulvelementer med aluplade integreret - men ovenpå dette skal der laves et mellemlag med gulvgips eller fibergips gulvelementer inden du kan lave flisegulv.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du har ret og også min tanke at det er for bøvlet.
Hvad er sådan et betonlag...8 cm?

Det må være sådan mit nuværende er... gitter med slanger og så 8 cm beton og fliser.

Kan man evt. lave det tyndere eller måske flytte slanger op i betonen så de er tættere på fliser?

Katmus
Du kan godt flytte slangerne længere op men så er der risiko for en mere uens varmefordeling og varmen vil over tid stadig vil "bløde nedad", ville selv synes det er bedre at have en stabil og jævn varme.

Der er dog en måde du kan kompensere lidt for reaktionstiden ved at få et gulvvarmesystem hvor termostaterne har ekstra set-parameter ift min/max temp på gulvets overfladetemp (så den ikke kun reagerer på rum temperatur), men det kræver at styringen understøtter det - har selv wavin AHC9000.

/BOFH

Ok vil kigge på den.
Mit nuværende ROTH er jeg ikke imponeret af.
Synes det er svært at justere og lever lidt sit eget liv.

Katmus
Roth har også termostater med IR-sensor, men ved ikke om det passer til din model.
Hvis der er udfordringer ville jeg kontakte deres support, mærket går for at være et af de mere seriøse men kender ikke mere til det end det.

/BOFH

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også