Blomsterkasser med lys

I forbindelse med klargøring til have belysning har konen udtrykt ønske om lys i hendes kommende blomsterkasse / højbede.

Hun vil gerne kunne tilslutte 3 x 5m Philips hue outdoor light strips.

De kører på 230v men jeg har ikke nogle stikkontakter midt i haven ej heller i blomsterkasserne.

Jeg har dog installationskabel lagt i jorden til udendørs have lamper.

Kan jeg sløjfe videre fra lamperne og over i 3 x uden dørs stikkontakter? Og hvordan placeres de bedst så kan bruges til lys i blomsterkasserne men også så de kan holde til vind og vejr?

Vh. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg naturligvis ikke hvordan disse hus er opbygget. Men her hjemme har jeg skiffer på den del af huset. Så jeg afmonterede skiffer pladerne et givet sted, og trak så et installationskabel fra loftet og ned, som blev tilsluttet i en dertil opsat udendørs dobbelt stikkontakt. 

Fik så en elektriker til at tilkoble kablet korrekt på loftet. Og på den måde kan jeg nu få strøm i haven. 

Måske det kan være en mulighed for dig? 

Mvh. Christian M
 

Ja, det kan du godt, men materielet skal være egnet til udendørs brug. Hvis ikke fasen er ført med ud, vil belysningen følge havelampernes tænding. Stikkontakterne kan beskyttes med et stykke galvaniseret blik bukket som en klimaskærm.

fase
S. Fabrin skrev den 08-02-2022 19:39:50

Ja, det kan du godt, men materielet skal være egnet til udendørs brug. Hvis ikke fasen er ført med ud, vil belysningen følge havelampernes tænding. Stikkontakterne kan beskyttes med et stykke galvaniseret blik bukket som en klimaskærm.

 De vil bruge samme fase og både havelamper og strips er Philips hue så de kan styres via appen. 

Hvis jeg køber en uden dørs stikkontakt så er den beregnet til udendørs brug.

Har du noget mere info eller link til galvaniseret blik bukket som en klimaskærm? Evt noget man kan købe færdig lavet?
Christian M skrev den 08-02-2022 19:38:22

Nu ved jeg naturligvis ikke hvordan disse hus er opbygget. Men her hjemme har jeg skiffer på den del af huset. Så jeg afmonterede skiffer pladerne et givet sted, og trak så et installationskabel fra loftet og ned, som blev tilsluttet i en dertil opsat udendørs dobbelt stikkontakt.

Fik så en elektriker til at tilkoble kablet korrekt på loftet. Og på den måde kan jeg nu få strøm i haven.

Måske det kan være en mulighed for dig? 

 Jeg har allerede et kabel der er trukket ud af en elektriker men ingen stikkontakt i nærheden af de kommende blomsterkasser. 

Du kan bruge tre af disse eller en og en dobbelt udgave Fuga stænktæt
Klimaskærmen bliver du nok nødt til at få en blikkenslager til at lave. Målene afhænger af det stikkontakterne monteres på.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 08-02-2022 20:14:51

Du kan bruge tre af disse eller en og en dobbelt udgave Fuga stænktæt
Klimaskærmen bliver du nok nødt til at få en blikkenslager til at lave. Målene afhænger af det stikkontakterne monteres på.

 Kan jeg i stedet opsætte en membrandåse, klippe stikproppen af lampen og så muffe ledningerne i dåsen?  Dåsen er ip65 så den burde kunne tåle at sidde uden for?

Vh
En membrandåse,bliver hurtig,utæt hvis,den bliver udsat for,vejr og vind,du bør istedet bruge en forskruningsdåse.
mfrost skrev den 08-02-2022 23:46:16

En membrandåse,bliver hurtig,utæt hvis,den bliver udsat for,vejr og vind,du bør istedet bruge en forskruningsdåse.

 Tænkte på en forgreningsdåse AP9 den er også IP65. 

må man opsætte en dåse og så koble lyser til der når stikproppen er klippet af?
cyberc skrev den 09-02-2022 12:41:45

må man opsætte en dåse og så koble lyser til der når stikproppen er klippet af?

 Ja, det er ikke ulovligt.


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis