Blød ledning i væg

Hej

Hvad er reglerne for at føre diverse bløde strømkabler i væg?
- Må jeg føre kabler inde i væggen til TV, computermonitor mm? Direkte fra stik (fx inde i skab eller på loft) ind i væggen et sted og ud bag tv fx.
- Må jeg føre blød lampeledning fx bag spejl ind i væggen et sted og ud et andet og ind i lampeudtag? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Al installation som har med kontakter, dåser og lampeudtag at gøre, skal føres efter gældende regler for fast installation - synlige forlænger ledninger, antenne kabler mv. kræver ikke autorisation, men selvfølgelig lidt kendskab. Ved ikke med skjulte kabler i hule paneler - tænker min. 3x1,5 kvd. og lavet så ledningerne ikke er udsat for skarpe knæk.

Du må ikke bruge alm lampeledning til en fastinstallation da kravet er at kable skal have en min kvadrat på 1,5 mm2 lampeledning er kun 0,75 mm2…. At føre en ledning fra inde bag et spejl gennem væggen til et lampeudtag er under definition fast installation og der skal bruges et kabel på 1,5 mm2, disse reglemkun for 230 v alt andet som du nævner er der ikke regler for. 
Nej du må ikke. fy fy
Men det er da set før at man murer f.eks.et stykke 30-40 mm rør ind i væggen imellem væghængt tv og ned til spille maskinerne neden under. Så der ikke kommer et kabel bundt synlig på væggen. Der er flere eksempler men regler er som beskrevet ovenfor. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Den med at trække kabler fra tv ned til fx tv-møbel gør rigtig mange. Også blot løst inde i gipsvæg. Det må man ikke?
du må trække alle de type af signal kabler der findes inde i væggen. det der gøres opmærksom på her er at det IKKE er tilladt at trække et blød lampeledning med 230 V i gennem vægge som en fast installation. 
mfrost skrev den 12-02-2022 07:32:10

du må trække alle de type af signal kabler der findes inde i væggen. det der gøres opmærksom på her er at det IKKE er tilladt at trække et blød lampeledning med 230 V i gennem vægge som en fast installation. 

Godt. Så er jeg med 😀

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også