Ophæng af varmtvandsbeholder

Hej med jer!

Kan det lade sig gøre, at hænge en 110L varmtvandsbeholder, med en egenvægt på 75KG, op på en 7,5cm Siporex skillevæg - eller skal jeg bare helt lade være grundet vægt? :D

Go’ dag!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I søndags hørte vi et drøn et eller andet sted i huset. Det viste sig at være varmtvandsbeholderen, som var faldet ned.
Den var hængt op på en 10 cm siporexvæg, på et beslag som var fastgjort med 2 store rawlplugs og 2 franske skruer. Skruer, rawlplugs og nogle klumper siporexvæg var revet ud og beholderen styrtet ned i rør og ventiler, som revnede og vandet pi....de ud. I dag er den genophængt med gennemgående bolte og en plade på den anden side ag væggen, og jeg ligger og reparerer rør under den.
Så nej, siger erfaringen, ikke med de rawlplugs og skruer, som fulgte med vvb'en. Jeg tror den hang der ca 6 år inden "ulykken".

Venlig hilsen
Knud
Jeg satte en 10 x 50 cm krydsfinerplade på, men det var inde bag et skab, så kan  ikke ses.
Prøv at google siporex og fastgøring, der må findes nogle murankre, limankre eller andet, som kan holde. Siporex er jo ikke et nyt materiale, men er blevet brugt i mange årtier.
Når jeg kigger på mine rawlplugs ser det ud som om siporexmaterialet omkring dem, er blevet knust af trykket fra rawlplugen, så måske er det limankre som egner sig bedst.

Venlig hilsen
Knud
Din varmtvandsbeholder vejer brutto 185 kg. Hvis du har mulighed for gennemgående bolte og et stykke fladjern på bagsiden både foroven og forneden er det fint. Med en belastning på 185 kg bliver belastningen med fire ophængspunkter lidt under 50 kg. Så gennemgående bolte er at foretrække, hvis der mulighed for det.

fase
Hvis det er upraktisk med 4 bolte i naboværelset, er der andre løsninger.

Gulvstativ
https://www.metrotherm.dk/produkter/ovrige-produkter/tilbehor/stativer/gulvstativ-til-model-60-110-og-160
Vægstativ
https://www.metrotherm.dk/produkter/ovrige-produkter/tilbehor/stativer/h-stativ-til-beholder

Jeg har ingen erfaring med ovennævnte.
Annonce
Tja, naborummet er et badeværelse, så det er upraktisk med plader og bolte. Tror sgu’ jeg placere beholderen på gulvet under fyret, evt. på et hjemmebygget “skellet” og lukker det hele inde i et højskab… 
Skabet kunne jo udgøre skelet med lidt forstærkning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kunne det måske faktisk nok :)0
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis