Hvad gør jeg ved denne asbest?

Hej! Jeg har lige fået revet et lille, gammelt 30kvm kolonihavehus ned. Der var asbest i sokkelpladerne, og der var desuden et lille skur med to asbestholdige bølge-eternitplader på toppen. Selve hovedhuset havde heldigvis noget andet tag, så det var en relativt lille mængde eternit.

Jeg fortalte nedriverne, at det var vigtigt for mig, at de var forsigtige ikke at knække pladerne, og jeg viste dem, at jeg havde hentet nogle store poser til asbest-affald på genbrugspladsen. Men da jeg kom tilbage, kunne jeg se, at alt var knækket og kastet rundt (se billeder).

Min grund er 200kvm, og det nye hus bliver kun 40kvm, så det er jo nogle små arealer. Men jeg har brug for at finde ud af, hvor alvorligt jeg skal tage det på mine og især mine børns vegne. Lige nu kan jeg bare konstatere, at der ligger små stykker eternit rundt omkring på det, som i fremtiden skal være en græsplæne. Og jeg er bange for, at selvom stykkerne bliver fjernet og bortskaffet korrekt, vil der stadig være asbestfibre på grunden, som vi skal frygte i fremtiden.

Er der nogen, som har viden om, hvor “paranoid” man skal være omkring det? Og ved hvem man spørger? På forhånd tak!''
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må man kalde en sjusket nedrivning.

Hvis du fjerner at synligt asbestholdigt materiale som du kan samle op (dvs over 1 cm), tror jeg ikke
at du skal være så bekymret.

Prøv at se denne Power-point:
https://www.envina.dk/sites/default/files/u40/2016/TM_20-2016/2016-08_envina_moede_-_asbest_i_jord_-_kim_haagensen_orbicon.pdf
På side 8 står der: Derfor må der være knap 1 eternitplade i en kubikmeter jord før der er tale om
farligt affald

Det betyder selvfølgeligt ikke at du blot skal have under en eternitplade på hver kvadratmeter.

Hvis du sørger for at der er under 1/100 del eternitplade på hver kvadratmeter og jorden bliver vendt
inden du sår græs, vil du være langt under grænseværdien. En 1/100 del eternitplade svarer cirka til
et helt stykke på 10 x 10 cm
Ja det er virkelig irriterende, at de ikke har pillet pladerne af først... Tak for link til rapport!

Men ja, det handler jo først og fremmest om at fjerne alle synlige stykker så.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis