Udskifte gamle grå stikkontakter til nyere

Hej

Skal skifte disse gamle gråtil nye hvide fuga. Må jeg det? 

Noget jeg skal være OBS på? Er det bare at udskifte med ny kontakt og nyt stik og så montere en ramme? Skal det være 2 enkelte rammer eller kan man tage en dobbelt og lægge den sidelæns?

Kom gerne eksempler på hvad jeg skal køb. Noget der passertil de gamle skruehuller evt. Har i alt 10 af disse, så vil gerne købe det rigtige første gang :)

Vh og på forhånd tak
Hej Skal skifte disse gamle gråtil nye hvide... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil erstatte dine afbryder og stikkontakt med to stikkontakter, behøver du ikke flere ledninger. Jeg ser fire fase ledningsender, som du fordeler med to i hver stikkontakt. Med hensyn til nullen ser det ud til, at der er to ledninger i stikkontakten. Dem fordeler du med en i hver stikkontakt og lægger en lus mellem de to stikkontakter. Så undgår du samlemuffer.
Du skal have afdækninger uden jordhul.

fase
Der kommer 2 hvide og 2 sorte fra rørene. De sættes i de 2 stikkontakter og så en stump ledning imellem ( lus som den ene der allerede er der.
Du må gerne lægge sukkerknald ind, men det er kun til musene  
Selv en samlemuffe er lovlig men ikke nødvendig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvor skal lusen sidde på de nye kontakter?
Du tager en hvid og sort fra hver rør og monterer i hver stikkontakt. Dernæst tager du et kort stykke ledning og sætter i det ledige hul ved siden af hvid henholdsvis sort og forbinder til det ledige hul ved hvid henholdsvis sort i den anden stikkontakt. Du har i forvejen et stykke hvid ledning, som du kan bruge, så mangler du kun et stykke sort eller blå til nullen.

fase
Takker, men hmm, jeg har 10 tommelfingre og forstod absolut intet af ovenstående. Jeg forstår det med de to  fra røret til hver kontakt, men det med "ledige hul ved siden af hvid henholdvis sort" forstod jeg ikke. Og er en enkelt hvid lus ikke nok? Hvad skal jeg med ekstra sort/blå? Er der en, der kan tegne det i paint evt?.... Måske det hele giver mere mening, når jeg har de nye kontakter i hånden.

Annonce
Du vender tilbage, når du står med kontakterne i hånden, så tror jeg, du forstår forklaringen.

fase
Altså de hvide i klemme hvor der står L ( eller med rød knap) og de skal forbindes med et stykke ledning. 
 Tilsvarende de sorte i klemmer hver stikkontakt hvor der står N og de forbindes med en sort ( lyseblå) stykke ledning 
Mere er der ikke i det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-02-2022 23:15:48

Altså de hvide i klemme hvor der står L ( eller med rød knap) og de skal forbindes med et stykke ledning. 
 Tilsvarende de sorte i klemmer hver stikkontakt hvor der står N og de forbindes med en sort ( lyseblå) stykke ledning 
Mere er der ikke i det.

 Det kunne vist ikke siges bedre. Tak for det.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis