Pælebor diameter til stolper

Skal sætte nogle stålstolper i jorden til hegn. Stolperne er 8 cm brede, og der skal beton om.

Der er lerjord.

Hvor stort et pælebor bør jeg gå op i?
Ø20?
Ø25?
Ø30?

https://delpin.dk/udlejningskatalog/jordbor.4335/pflanzfuchs-pf-360.7772

Mvh. Christian M

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg satte nogle 90x90 galvaniserede stolper med et ø 200mm pælebor, også med beton, de kom ca 1 meter ned.
Jeg lavede sådan et rør med en plade på, så er det nemt at ramme præcist, og få en skarp kant på hullerne, og den opborede jord falder ikke ned i hullet.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 07-02-2022 22:37:05

Jeg satte nogle 90x90 galvaniserede stolper med et ø 200mm pælebor, også med beton, de kom ca 1 meter ned.
Jeg lavede sådan et rør med en plade på, så er det nemt at ramme præcist, og få en skarp kant på hullerne, og den opborede jord falder ikke ned i hullet.

Giver god mening. Har bare ikke lige adgang til en svejser og sådan. 

Men tænker at trække en snor i midten af stolperne, og så et langt målebånd ud, hvor jeg markerer hvor hullerne skal være. Så burde det da være rimeligt nemt at styre med det pælebor jeg linker til? 

Mvh. Christian M

Ja det kan da snildt laves efter en snor, skulle et par af hullerne ramme lidt ved siden af, må man jo skrælle lidt af kanten.
Men vælger du et større bor, vil der jo være nemmere at få det til at passe.

Nu ved jeg ikke hvilken jordtype du har, men hos mig er det lerjord, og der er et ø200 mm  bor noget der rykker i armene. (havde  ingen hjælpere)
Men er i to om det er det selvfølgelig en del lettere.

Snor skal du stramme op mindst 10 cm fra huller.  Ellers ødelægger du snoren hver gang du borer. Og gerne 1 næsten ved bunden og 1 ved top  
Hvis det er hegn der skal skrues fast imellem stolper skal de stå meget præcis. Det kan nemt smutte nogle mm ved hver stolpe hvis du sætter flere op inden den mellem liggende stykke hegn monteres. Derfor bør du montere hegnet med det samme, uanset om beton er hærdet eller ej. Du har nogle fliser / kiler til at sætte under hegnet så det holdes oppe. En stolpe hugges i jorden et par meter fra og der sættes en skråstiver op til stolpe. På den måde kan det nemt holdes på plads til beton hærder. 
Du kan også blande grus og cement uden vand, så det bare stampes hårdt ned i hullet. Det holder meget fra start og hærder yderligere op med den jordfugt der trænger ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ville sætte snoren hvor midten af stolperne skal være, måle ud og slå en lille pløk i, og fjerne snoren. ( eks en stump tenderstål, som pløk)
Når man så trækker en pløk op, har man en fin markering, at sætte pæleborets spids i.

Annonce
Ja men man kan også måle 10 cm fra snor så denne kan sidde permanent

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 08-02-2022 00:02:32

Ja men man kan også måle 10 cm fra snor så denne kan sidde permanent

Så kommer snoren som regel i karambolage, med den jord der bores op, så skal den op borede jord fjernes før, snoren kan "bruges" til næste hul.

Det er min erfaring, og jeg har boret en del huller, så derfor markere jeg med pløkker..

je_ns skrev den 07-02-2022 23:18:56

Ja det kan da snildt laves efter en snor, skulle et par af hullerne ramme lidt ved siden af, må man jo skrælle lidt af kanten.
Men vælger du et større bor, vil der jo være nemmere at få det til at passe.

Nu ved jeg ikke hvilken jordtype du har, men hos mig er det lerjord, og der er et ø200 mm  bor noget der rykker i armene. (havde  ingen hjælpere)
Men er i to om det er det selvfølgelig en del lettere.

Har lerjord. Vil leje den omtalte benzindreven pælebor "trillebør", så jeg undre at skulle få de vrid og kæmpe med qt holde den. Tænker den er noget bedre end en almindelig benzindrevet pælebor? 

Mvh. Christian M

Christian M skrev den 08-02-2022 08:09:56

Har lerjord. Vil leje den omtalte benzindreven pælebor "trillebør", så jeg undre at skulle få de vrid og kæmpe med qt holde den. Tænker den er noget bedre end en almindelig benzindrevet pælebor? 

Ja det er den optimale løsning

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis