Affaldssortering - den ældre generation

Der er jo mere eller mindre indført affaldssortering, i forskellig grad i det ganske land.

Men jeg synes at bemærke, at det især er den ældre generation som synes det er besværligt (måske skulle man læse de udsendte vejledninger). I hvert fald kender jeg flere mennesker - typisk 80+ - hvor det nærmest lyder mega besværligt. Og man bliver underholdt med hvor mange skraldebiler som kommer kørende i hælene på hinanden ("Hvor er så miljøgevinsten"!), hvor meget der skal bygges om til "alle disse nye affaldsbeholdere".

Træd ikke på mine ledninger :o)
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja i det store regnskab er der ingen tvivl om at er en gevinst for vores jord.

Jeg husker for mange år siden at der var en bølge i gang for at få producenterne til at stoppe deres indpaknings helvede, og det på en rimelig effektiv måde:
Når du handler ind i supermarkedet, så stiller du dig og fjerner al den emballage af som du ikke har brug for og efterlader den i supermarkedets affaldsspand.
Hvis bare 50 procent af kunderne efterlader det affald som de ellers ville ha' smidt ud derhjemme har supermarkedet et problem. De vil så være tvunget til at bede producenterne om at ændre deres indpakning... Alt andet lige har de store drenge som feks Coop en noget mere kraftfuld stemme end den enkelte forbruger.  

En af mine personlige kæpheste er tandpasta. Hvorfor skal tuben med tandpasta være pakket ind i en lille papæske,
hvis man kan sælge remulade i stort set samme emballage uden papæsken.?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange mennesker - typisk 80+ - har det med at gøre ting mere besværlig end det burde være.
Det handler vel mest om at det de kender skal laves om. Tryghed og vaner mv. udfordres.

Personligt har jeg hurtigt tilpasset mig sorteringen. Der er da stadig en del der nok kunne gøre bedre og smartere, men udviklingen er jo i gang. Systemerne kan jo stadig gøres bedre - og det bliver de.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Fint og sortere glas, metal, plast, papir, farligt affald (og bioaffald hvis man har lyst til det) men gl. klude og mælkekartoner - det er efter min mening åndsvagt. 
Frank Chr. skrev den 08-02-2022 18:25:49

Fint at sortere glas, metal, plast, papir, farligt affald (og bioaffald hvis man har lyst til det) men gl. klude og mælkekartoner - det er efter min mening åndsvagt. 

 Der hvor jeg bor sorteres i  metal, plast, papir, karton, restaffald og bioaffald. Glas kommes i de containere/cuber, som kommunen har opstillet rundt omkring. Farligt affald og bølgepap samt elektronik køres på genbrug. Selv 80 årige kan finde ud af at sortere, så undersøgelsen må omfatte ganske få. Så få at det ikke kan bruges til at bygge en statistik på. Man kan så ledes ikke konkludere at 80+ personer har svært ved at sortere.


fase
PinkHenrik skrev den 08-02-2022 11:32:45

En af mine personlige kæpheste er tandpasta. Hvorfor skal tuben med tandpasta være pakket ind i en lille papæske,
hvis man kan sælge remulade i stort set samme emballage uden papæsken.?
 
Det er noget med, at forbrugerne ikke vil ha` bulede tandpastatuber. Det må være fra den gang taberne var fremstillet af noget blødt metal - i dag er de vel alle af blød plast. 🤣

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Der hvor jeg bor nu, mangler jeg især indsamling af “blød plast” - kors hvor er der meget af den slags i mademballage. Det er kun “hård plast” som indsamles p.t., mens “blød plast” skal i “restaffald” (d.v.s. forbrændes”). 🙁


Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 08-02-2022 21:21:22

Der hvor jeg bor nu, mangler jeg især indsamling af “blød plast” - kors hvor er der meget af den slags i mademballage. Det er kun “hård plast” som indsamles p.t., mens “blød plast” skal i “restaffald” (d.v.s. forbrændes”). 🙁

 Det ændre sig nok meget snart. Her i Esbjerer de for nyligt blevet ændret, så alt plast, både hård og blødt, kommer i samme skraldespand som glas og metal. 

Sorteringsanlægget kan godt sorterer blødt fra hårdt.


Mvh. Christian M
 

Min mor på 64 år, er virkelig dårlig til at sorterer generelt. Hun smider nærmest alt i restaffald. Je påtaler det hver gang.

For nylig ryddede hun op, efter at jeg havde lavet en overdækning bestående af trykimprægneret træ, plastplader, ivarplanker, skruer, metalinddækning.

Alt kom i samme poser, selvom jeg havde sagt, at det skulle sorteres, inden jeg kom ud på lossepladsen med det.

Det er sku op ad bakke.. 

Mvh. Christian M
 

Ak ja - så mangler der bare en spand til de senile der ikke kan finde ud af at sorterer affaldet.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Frank Chr. skrev den 08-02-2022 18:25:49

Fint og sortere glas, metal, plast, papir, farligt affald (og bioaffald hvis man har lyst til det) men gl. klude og mælkekartoner - det er efter min mening åndsvagt. 

 Og en anden ting som jeg synes der mangler i affaldssorteringsordningen er fleksibilitet - fordi her i husstanden kan vi fx. ikke fylde de forskellige rum, vi har 14-dags tømning af restaffald og månedstømning af glas, plast, metal, papir. Vi ville fint kunne klare os med månedstømning af førstnævnte og hver anden måned med sidstnævnte - spild af ressourcer at skraldemændene skal rende og tømme halvtomme/halvfylde affaldsbeholder - ja man kunne måske endda så gøre sig håb om at få reduktion i tømningsgebyret.  

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis