Blæsermotor på emhætte - hvordan skilles den ad?

Hej
Jeg har haft en rotte i emhætten og er ved at skille den ad, for at dels rengøre og se om den har lavet skadet. Jeg ved den har været nede ved blæsermotoren og vil derfor gerne have skilt den ad, så jeg kan rengøre plastik komponenterne. Men der er ikke nogen oplagt måde at gøre det på - nogen der har erfaring?
Det er en Bosch emhætte (se billede) 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ret sikker på at vingen er skruet på akselen. Så du skal fastholde rotoren i motor og så dreje på vingen. Er der nogle små huller i rotor kan du sætte skruetrækker ind der og lade støtte imod alu stativet. 
Du kan også rengøre forsigtig på den del af vingen der er nedad. Bagefter tørres det hele på en radiator i et par dag eller med hårtørrer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Har jeg desværre prøvet uden held. Det ser ud til der sidder nogle skruer uden hoved, der går ned og holder motoren på fanen - se billed. Men hvordan hulan får man dem ud?
Jeg kender godt nogenlunde den type motor, Det hjælper dig ikke, da de skruer kommer fra den anden side. Det er altså "møtriksiden" du ser.
Det er vingen der skal af, hvis det skal skilles ad. 
Det der får mig til at tro at denne er kruet på er den sekskantede facon som den har omkring hullet. 

Kan den være "støbt" på, så den ikke er til at få af uden at ødelægge den? 
Den er helt sikkert ikke støbt på da jeg synes at kunne se metal i midten af vingen. Den kan være krympet på med det er usandsynlig da det indebærer at det lille rør i midten skal varmes meget op og det tåler plastik ikke. Mern den kan jo også være limet. 
Hvis du kigger ind på siden af den sekskantede, kan du se et hul som kunne indeholde en lille skrue eller en stift. 
Men jeg ville nok gå med IKKE at skille den ad, bare rengøre den nødtørftig. 

Annonce
Hvorfor skille ventilatoren ad. Gør ventilatorvingen ren, motoren er ikke snavset til. Desuden kan du komme udfor at lejerne, hvis det er sinterbronzelejer, kommer ud af justering og dermed slides meget hurtigt.

fase
Tak for input. Der er måske en god pointe i, at lejerne kan komme ud af justering. Så tænker jeg forsøger at rense uden at skille yderligere ad. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis