Isoler vinduer og gør dem til vægge

Kort version:
Kan man isolere vinduespartier der går fra gulv til loft, så de i praksis kommer til at fungere som vægge i stedet for? Løsningen må ikke kræve permanente ændringer, så kommer desværre ikke til at skifte partier eller helt fjerne dem. Pilene markerer hvor der er vinduespartier nu og hvor der ønskes vægge.

Lang version:
Vi har en forholdsvis stor udestue, med glaspartier mod syd og vest. Der er isoleret med 300mm i gulvet og 200mm i loftet. Rummet bliver ulideligt varmt om sommeren, så vi har aldrig nogensinde brugt det. Der er smidt en skillevæg (100mm isolering) tværs igennem rummet, der gør at "første" rum kun har vinduer mod vest og døren ind til resten af huset. Det har fungeret helt perfekt, skal lige bruge et par kwh på en el-radiator på de koldeste dage, men ellers er det som et ekstra værelse.
Det yderste rum med vinduer mod syd er bare gennemgang til haven og opbevaring af ting vi ellers ikke lige har en plads til. Med tvungen hjemmekontor sidste par år har hobby været delt kontor/hobby, hvilket børnene mildest talt har været utilfredse med. Der bliver syet og malet rigtig meget. Nu har vi prøvet et halvt års tid med kontor i det yderste rum. Alle de vinduespartier gør det for varmt om sommeren og for koldt om vinteren.

Kan jeg, på en ikke permanent måde, isolere vinduespartierne udvendigt? Det nemmeste havde selvfølgelig været bare at smide isolering i rammen indvendigt, men så får vi dampspærren (glasset) på den kolde side. Hjemmekontoret er indført fast nu, men ingen mulighed for at det er en jobsituation vi accepterer flere år, så at bygge udestuen helt om, kommer vi desværre ikke til.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt solfilm med spejleffekt uden på ruderne.
Alternativt skodder eller udvendig markise.
Man kan også få udvendige persienner, som kan rulles ned efter seson/behov. Det bruger man meget i Tyskland.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 07-02-2022 11:03:08

Sæt solfilm med spejleffekt uden på ruderne.
Alternativt skodder eller udvendig markise.
Man kan også få udvendige persienner, som kan rulles ned efter seson/behov. Det bruger man meget i Tyskland.

 Hurtigt svar! Er der en af de løsninger som vil kunne gøre noget for varmebehovet om vinteren? Findes der isolerede skodder?

Jeg mener at tyskerne også har udvendige rullegardiner med isolering i.
Det vil nok være lettest at få fat i en hjemmevant tysker, for at få de svar du søger.

Men det er nok ikke alverden det giver, det tager selvfølgelig den værste kulde og træk, så hvis ellers ruderne bag ved er af nyere dato, kan de udgøre den primære isolering.

Elektronikteknikeren
De hedder Roll-Laden og kan købes på mål i Tyskland
Vorbaurollladen nach Maß bis 160 x bis 160 cm Vorbaurolladen Rollläden Jalousie

Tror ikke vinduespartierne er mere end 6 år gamle, men desværre kun 2-lags. 

De persienner havde jeg slet ikke overvejet også kunne være isolerende, det virker da som en super nem løsning.

Jeg frygter dog lidt min kones reaktion på de kasser der skal sidde i vinduerne. Hun havde nok forestillet sig noget der lignede en facadeisolering med forskalling, isoleringsbatches og noget træinddækning. Jeg formoder også at det er den omstændelige, men mest korrekte løsning. I dag er der 28 grader i "kontoret", med alle mørklægningsgardiner trukket for, så det er egentlig ikke fordi der er behov for at rulle op og ned, som persiennerne giver mulighed for.

En midlertidig løsning kunne være udvendig isolering oven på vinduer. Der skal ikke meget forskalling til for at holde en plade som disse LINK
Min carport har været dækket med det i næsten 40 år, og det holder fint endnu. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det mødte større lykke herhjemme. Forskalling med isolering i mellem, vindpap og så de plader udenpå? Med en aluskinne øverst til at lede vandet af.
Jeg er tilbage igen. Det er et betydeligt bedre rum, året rundt. Har tilføjet næsten 16% ekstra boligareal til vores hus. Vi har i praksis fået to ekstra værelser. Nu ønsker min hustru selvfølgelig at kunne udnytte de vægge bedre end hidtil og samtidig slippe for den grimme finish indefra. Glas skal ud og rammerne laves om til rigtige vægge. 

Hvad er fremgangsmåden? Er det noget i denne her stil?
  • Glas ud
  • Ekstra tværgående træ/stål i rammen
  • Isolering med rockwool batches i rammen
  • Dampspærre på indersiden
  • Vindpap på ydersiden
  • Udendørs beklædning med ? (Ideer til noget flot og prisvenligt?) 
  • Indendørs beklædning med mdf eller gips, uden på rammen.
  • Skal sokler under vinduespartierne isoleres? Det er selvsagt ikke ligefrem samme bredde sokkel som under murværket. Grave ud, EPS og så afslutning med alukant ovenpå EPS, hvor træbeklædningen går ned til?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også