Kuldebro/træk fra VVS skakt i køkken

Hej allesammen,

Jeg håber at kunne få noget hjælp til et problem ved mit nyerhvervede 1,5-plans rækkehus fra 2000.

Der er gulvvarme i hele underetagen, og i køkkenet klinker. I køkkenet er der i hjørnet en "skakt", hvor der løber vandrør og faldstamme. "Skakten" går desuden også hen til emhætte, men selve emhættens rør, løber ikke i skakten. I hjørnet er der plads til opvaskemaskine og ellers hjørneskab. Vi lægger i første omgang mærke til problemet, fordi gulvet er meget kold i hjørnet, og det føles som om, at det trækker fra under opvaskemaskinen. Hjørneskabet samt overskabe er desuden meget kolde ift. de resterende i køkkenet. Trækker jeg opvaskemaskinen ud, er der adgang til skakten. Skakten er ikke isoleret. Hvis jeg skruer meget op for gulvvarmen, kan gulvet godt varmes op, så gulvvarmen fungerer altså i hele køkkenet.

Det virker som om, at der trækker kold luft ned fra skakten, og afkøler gulvet. Det virker i hvert fald ikke sundt for min varmeregning!

Jeg håber at kunne få noget sparring på hvad problemet kan være, og om det er noget jeg selv kan kaste mig ud i at udbedre, eller om jeg skal have fagmand på, og måske endda ejerskifteforsikring ind over?

Vh Jimmy

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
skakten er i hjørnet -det hvide over overskabene er det en del af skakten - eller hvad gemmer det.

 

Jeg har ikke adgang til skunken.

Oppe i “krydderiskabet” over emhætten er der forbindelse til skakten. Her er der også koldt!

Har du anden mekanisk luftudsugning end emhætten ? Luft der suges ud skal j erstattes men det virker ikke optimalt derfra. Prøv eventuelt med fyrfadslys eller røgelsespinde/cigaret eller lignende at fornemme luftstrømmene. Både med slukket emhætte og med fuld drøn på den - og på en stille dag med vinduer/døre åbnet og lukkede. Efter min mening bør der ikke være luftstrømme af betydning i den kanal.
Du skriver kanalen er u isoleret -at dømme efter tegningerne ligger den dog indenfor husets isolering. Emhætten må have hætte på taget -forhåbentligt er det ikke tæt på den kanalen henter luft.

 

Det er lidt svært at se på tegningerne, men som jeg kan tyde dem, så er taget i skunkrummet isoleret mindre end væg og loft mod skunk. F.eks. er der 300 mm isolering i væggen bag toilettet, og det havde der ikke været brug for, hvis taget i skunk var fuldt isoleret.
Så ja, rørene ligger inden for isoleringen, men ikke inden for al isoleringen.
Kunne godt forestille mig, at der kunne komme træk derfra, hvis installationsskakten ikke er isoleret op mod skunken.
Den simpleste ikke destruktive løsning, er at putte lidt isolering ind i skakten bag opvaskemaskinen, hvor du skriver der er adgang. Det vil tage trækket ved gulvet.
Det bedste er nok at isolere skaktens udmunding i skunken, men der er lidt mere besværligt, nu da der ikke er adgang til den.
Tak for jeres svar! Jeg må prøve her i weekenden, om jeg kan finde ud af mere om luftstrømmene. God ide med røgen!

Jeg håber på en ikke destruktiv løsning, det var i hvert fald ikke planen, at køkkenet skulle skiftes de næste par år   Er der noget jeg skal være opmærksom på ift isoleringen? Jeg ved ikke så meget om det, men jeg vil selvfølgelig helst ikke lave fugt/svamp problemer ved at gøre noget forkert.

Jeg er begyndt at mistænke lidt emhætten som en mulig skyldig .. Emhætten er iskold, som at lægge hånden inden i køleskabet. Det er samme er det metalstykke/rør (efter flexslangen) som ses på billedet fra skabet over emhætten. Tror I kulden herfra vil være nok til at køle hele skakten og gulvet ned?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis