Fra 2 til 1 udgang til brønd

Hej LDS

Inden jeg får fat i en kloakmester, vil jeg kort høre jeres input.

Jeg er ved at renovere badeværelse, og har netop gravet ud. Er 55-60 cm under gulvniveau, da jeg lige skulle fjerne det slagger, der lå der. Huset er fra 1963.

Der er 2 Ø100-rør (beton), som går ud gennem soklen og hen til brønden. Det ene kommer fra det originale bruserafløb, hvor håndvasken også sad til. Det andet er dedikeret til toilettet.

... Men kan jeg i princippet ikke bare lade brus og håndvask dele med toilet-røret? Dvs. afløbsrør fra håndvask hen til Unidrain i bruseren, som så går samlet hen til toiletrøret, og derfra ud til brønden. I min optik er 1 rør = mindre risiko på sigt, ét rør mindre der skal spules mv.

Jeg er klar over, at udløbet skal lukkes i hovedbrønden med ca. 45 graders opmuret beton.

Mvh. Emil

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke lige med lukke metoden i hovedbrønd med de 45 graders beton. Der hvor man taler om 45 grader er bunden i brønden som skal gå 45 grader op så rotter ikek har noget at sidde på. Det kaldes banket.
Det er meget almindeligt med kun 1 fælles rør ud fra badeværelse. 
Lige unidrain og ofte ikke med ekstra indgang. Men så kan afløb fra håndvaske gå direkte til kloak røret der går ud. Det kræver så pungvandlås under håndvask  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
det er helt lovligt og også den måde det normalt laves på
men rent rensningsmæssigt er det langt bedre med 2 rør ud , da det er svært at komme i grenrøret med spuleren
med hensyn til brønden , er der nye regler , det indløb der lukkes , skal hele kanalen i banketten lukkes , og ikke kun hullet ( det samme gælder i nye pvc brønde )
Tak for jeres svar.

Erik - ang. banketten, så var det kloakmanden sidst der spulede rørene, som fortalte det, da jeg spurgte om jeg selv kunne lukke det gamle afløb fra køkkenet, som ingen forgreninger havde/har. Der murede jeg hullet til i brønden med beton og lod det skråne ned, og på indgangssiden fyldte jeg simpelthen røret helt op med sand. Det skulle være ok, men om der så er andre regler nu, ved jeg ikke.

Tak for jeres svar. Hvis valget alligevel er op til mig, tror jeg at jeg går med 1 rør, hvor vask og Unidrain går direkte hen til (med hver deres vandlås) og så forgrening lige inden røret dykker ned i jorden. Hvis kloakmesteren er helt uenig i det, må jeg bøje mig. :-)
Det er nok helt korrekt som du beskriver det. Jeg havde misforstået det lidt. Røret lukkes og banketten etableres så der er 45 grader ned imod det tilbage værende gennemløb. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis