Fjerne understøttelse i stald

Hej.

Jeg går lidt med tanken om at skulle renovere min gamle staldbygning. I den forbindelse er jeg blevet lidt nysgerrig på hvad der kræves for at kunne lave ét stort rum uden understøttelse af bjælkelaget. 
Lidt hurtige data, stalden er en gammel kostald, sidste del er bygget omkring år 1950, de billeder jeg kan finde tilbage fra 1952 viser den har haft eternittag. Nuværende tag er ståltag.
Spænvidden er 12 meter i længden og 7,5 meter i bredden.
Min umiddelbare tanke er at der skal lægges 2 stålbjælker/limtræ på loftet, de vil så skulle ligge på langs og hvile på 2 murstensvægge også selvfølgelig gøres fast i bjælkelaget med gevindstænger.
Hvis jeg ligger en bjælke 2 meter inde ( ca 30-50 cm) ved siden af den lodrette støtte der går på loftet (se billede) Også have et spænd på 3,5-4 meter inden den næste bjælke kommer.
Vil det kunne lade sig gøre? I så fald hvor store bjælker skal man bruge når spændet bliver så langt? 
Jeg tænker at loftet tidligere har været til opbevaring af halm, fremadrettet vil det kun blive brugt til let opbevaring af diverse julepynt osv. Jeg beklager i øvrigt rodet på billederne, drillenissen har været på spil ;-)
Er der nogle der kan guide mig på nogenlunde rette vej eller om jeg bare skal leve med ihvertfald én understøtte i midten.
Mvh Sonni

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan di ikke med dem opbygning
eneste holdbare løsning er at få lavet stålbuer sat ind før de fjernes , så har du også et stort rum
vil tro du skal bruge 3-4 stålbuer hvis hele huset skal laves , alternativ kunne du bare lave det halve hus og nøjes med 2 buer
ville det heller ikke kunne holde hvis man eventuelt ligger bjælken i midten af spændet?
Jeg er klar over at man godt kunne sætte stålspær op, men det er ikke lige den løsning jeg er ved at undersøge lige pt :-)
så skal di have lavet hele konstruktionen om , ellers vil taget kollapse ved den første storm
en anden ting er så også , at din forsikring ikke dækker ved evt skade
Kan du ikke lige forklarer mig hvorfor at du mener at hele taget vil kollapse ved den første storm?
Det har jeg lidt svært ved at forstå. Jeg er selvfølgelig ikke fagmand, men hvis jeg nu fjerner de understøtter uden at gøre noget, så er jeg helt klar over at bjælkerne vil synke over tid, når spændet er de 7,5 meter  på tværs, men det er jo derfor at jeg vil ligge limtræ/Ipe profil på loftet der holder bjælkerne oppe. Jeg vil jo ikke fjerne noget yderlige af konstruktionen. 
Det største issue i min verden, er at finde noget som ikke buer ned af sig selv når spænvidden skal være de 12 meter på langs af bygningen.
Der skal meget store bjælker (stor materiale brug) til at bære de 12 meter.
Som alternativ kan du overveje Gitterdrager, alt andet lige mindre materiale og større bæreevne.
Spær fabrikkernes leverance er inkl.. div. beregninger.
Gitterdrager kræver større hul i gavlen, end bjælker, for at få dem ind på loftet.

Gitterdragere og spær (palsgaardspaer.dk) 

Annonce
gitterdragere har jeg slet ikke tænkt på, tak for den info :-) At det så vil kræve et større hul i gavlen er en mindre detalje, det kan lappes igen.
jeg vidste godt at der skulle en meget stor bjælke til at bære de 12 meter spænd. Og nok også for stor til at det bliver rentabelt og til at håndtere fysisk.
Hej

jeg er I gang med samme projekt som dig, så er lidt nysgerrig på hvilken løsning du har valgt.
mh
Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis