Hej.
Jeg går lidt med tanken om at skulle renovere min gamle staldbygning. I den forbindelse er jeg blevet lidt nysgerrig på hvad der kræves for at kunne lave ét stort rum uden understøttelse af bjælkelaget.
Lidt hurtige data, stalden er en gammel kostald, sidste del er bygget omkring år 1950, de billeder jeg kan finde tilbage fra 1952 viser den har haft eternittag. Nuværende tag er ståltag.
Spænvidden er 12 meter i længden og 7,5 meter i bredden.
Min umiddelbare tanke er at der skal lægges 2 stålbjælker/limtræ på loftet, de vil så skulle ligge på langs og hvile på 2 murstensvægge også selvfølgelig gøres fast i bjælkelaget med gevindstænger.
Hvis jeg ligger en bjælke 2 meter inde ( ca 30-50 cm) ved siden af den lodrette støtte der går på loftet (se billede) Også have et spænd på 3,5-4 meter inden den næste bjælke kommer.
Vil det kunne lade sig gøre? I så fald hvor store bjælker skal man bruge når spændet bliver så langt?
Jeg tænker at loftet tidligere har været til opbevaring af halm, fremadrettet vil det kun blive brugt til let opbevaring af diverse julepynt osv. Jeg beklager i øvrigt rodet på billederne, drillenissen har været på spil ;-)
Er der nogle der kan guide mig på nogenlunde rette vej eller om jeg bare skal leve med ihvertfald én understøtte i midten.
Mvh Sonni