Hvorfor ruster værktøj i tørt redskabsskur?

Jeg har et nybygget redskabsskur, som er helt tørt, men alligevel ruster mit værktøj derinde. Hvorfor gør det det?

Er det fordi at når bliver det koldt fx 5 grader, så er den relative fugtighed høj, og denne fugtighed får mit værktøj til at ruste. Er det den rigtige forklaring?

Altså kan mit problem løses ved at isolere og tilføre lidt varme? Hvis ja, hvor varmt skal det så holdes derinde?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er luftfugtigheden der får tingene til at ruste, men beskriv hvordan rummet er opbygget, og hvad der er af isolering, og om rummet er helt tæt.

Vi prøver igen, i morgen --
Helt korrekt.
Isolering og en 2kW radiator/varmeblæser så kan du klare at holde fugten på et acceptabelt niveau, der ikke forårsager rust.

Husk hvis du har fliser eller rå jord som gulv, trækker der meget fugt op dén vej.

 

Som andre skriver så er det luftfugtigheden der giver rusten. Enten fjerner du luftfugtigheden eller mugligheden for at rusten kan bide på jernet.  
Smør dit værktøj med en olieklud eller spray, hver gang du har brugt det og lægger det på plads. Det har virket for mig og har oven i købet den fordel at du passer bedre på dit ellers dyrt indkøbte værktøj.
Specielt det skærende værktøj har godt af at være rent og "ny smurt". Så er det en fryd at tage "nyt" værktøj i brug hver gang du skal lave noget  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Udluftning er sagen , jeg har et godt isoleret 11 m2 skur/værksted , som kun lige bliver holdt frostfrit af en 200 W el radiator , den relative fugtighed ligger på ca 70 % , der er en ventilator og en udluftnings ventil som sikrer at luften bliver udskiftet , den er styret af et ur , og intet værktøj ruster .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Det er ikke altid nødvendig med udluftning, jeg har en trægarage, som kun bruges til hobbyrum, bilen er kun derinde hvis den skal repareres.
Der er 100 mm isolering i loft og væge, ingen isolering i gulvet som er 10 cm beton, med en plastmembran under.
Der er ingen udluftning, og varmer kun op hvis jeg er der ude, det uisolerede betongulv, giver lidt naturlig jordvarme, så det skal fryse nogle - grader for der er frost indendørs.
Jeg har bla et stykke blankt karosseri plade stående, den har stået derude i lige godt 20 år, og har ingen rust.

Vi prøver igen, i morgen --
De 2 kw radiator / blæser er skudt langt over målet. Så er Karl Smarts 200 W ( 0,2 kw ) og med termostat mere passende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu kender vi ikke størrelsen på dit værksted.
Men det er korrekt at værktøjet ruster pga høj luftfugtighed. Jeg har isoleret garage/værksted. Hvor gulv også er isoleret. Der er ingen problemer. Har dog også en fugtighedsmåler derinde. Og går det galt er der en luft til luft pumpe. 
Problemet kan løses med en affugter. Den kan hurtigt sænke luftfugtigheden i rummet. 
Den vil fjerne fugten i rummet og hvis rummet er rimelig tæt behøver affugteren kun at arbejde 2-3 timer i døgnet.
Har selv en affugter i mit uopvarmede værkstedsskur.
I kolde lokaler kan en normal affugter med kompresser ikke arbejde når rumtemperaturen er under 14 grader. Det kræver en affugter med et andet arbejdsprincip. De kaldes "Affugter med tørrotor", eller dessicant eller ... De har den store fordel at de kan arbejde effektivt helt ned til + 1 grad. Kan anbefales. Koster lidt på el-regningen, men ikke meget.
Mange forsøger at løse problemet vha. el-opvarmning. Men en affugter koster kun en brøkdel i strømforbruget, så på den måde tjener den sig selv hjem. El-opvarmning fjerner i øvrigt ikke fugten - tværtimod.

Prøv det selv
Flaks skrev:  El-opvarmning fjerner i øvrigt ikke fugten - tværtimod.
Det er da vist imod al teori og praktisk erfaring. Opvarmning af luften sænker fugt procenten, uanset hvordan man opvarmer. Dog med den tilføjelse at f.eks. gasbrænder samtidig tilfører fugt. 
Men det gælder absolut ikke el opvarmning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis