Hvorfor ruster værktøj i tørt redskabsskur?

Jeg har et nybygget redskabsskur, som er helt tørt, men alligevel ruster mit værktøj derinde. Hvorfor gør det det?

Er det fordi at når bliver det koldt fx 5 grader, så er den relative fugtighed høj, og denne fugtighed får mit værktøj til at ruste. Er det den rigtige forklaring?

Altså kan mit problem løses ved at isolere og tilføre lidt varme? Hvis ja, hvor varmt skal det så holdes derinde?
Jeg har et nybygget redskabsskur, som er helt tørt... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Varm luft kan indeholde mere fugt, en tilsvarende kold luft.
Men har man varme på, kondensere fugten ikke på eks metaldele.


Vi prøver igen, i morgen --
Varm luft kan indeholde mere vanddamp. Når den opvarmede luft kommer ud i et køligt hjørne af rummet, så afsættes denne fugt på alle de kolde overflader. Jeg kan min teori. Se Mollier diagram

Prøv det selv
Det er vist nok umuligt , et rum med en stabil lufttemperatur på fx. 5 C og en relativ luftfugtighed på ca 75 , har en dugpunkttemperatur på 0 C alså skal værktøj køles ned til frysepunktet før der kan kondenseres vand på det ., og da vi har ca 5 C varme på  så holdes værktøjet tørt .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
flaks:  Jeg tvivler ikke på din teori. 
Så hvis du kommer udefra med et stykke værktøj der er meget kold så dannes der dug på den. Os med briller oplever det hver dag. 
Men det tørrer hurtig ud og al praktisk erfaring viser at værktøj ikke ruster ved blot en lille temperatur stigning. 
Hvis man aftørrer det med fedtopløsende så ruster det lettere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis