Reduktion af hylde

Hej

Jeg er ved at lave låger til de nederste sektioner af vores indbyggede reol. Da de skal ligge indeni er jeg nødsaget til at reducere dybden af hylderne med en lille centimeter. Hylderne kan ikke tages ud. Min tanke er at bruge en lille overfræser med et fræsejern med kugleleje og så styre den med en plade i den rette dimension skubbet ind i reolen (mon det giver mening…?)

Ulempen er at jeg jo ikke kan fræse helt op til kanten af reolen, så der kommer jo til at være et stykke jeg må tage i fri hånd med en dekupørsav eller noget lignende. Mine evner med stiksav og andet frihåndsarbejde er ikke imponerende…

Er der en anden oplagt løsning jeg overser?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk på at dine hylder er lavet i Melamin, så du vil få en spånplade overflade synlig efter din bearbejdning.
Men din idé med et fræse jern med kugleleje er en løsnings model, og ellers som du selv skriver, stiksaven med en styre skinne på tilsvarende vis af hvad du ville gøre med overfræseren.
En høvl vil også kunne klare opgaven, men vil sikkert resultere i flossede kanter, lige som stiksaven.

 

Tak for svaret Steensen! Det er malet MDF så satser på at jeg kan få kanten nogenlunde pæn efter at jeg har slået mig løs :)

Kan være jeg lige skal teste hvad der giver mindst flossede kanter…
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
du kommer meget længere ind til kanten med en enhåndsfræser
resten klares med en fincutter
Hvis du får lavet snittet lige skal du nok kunne få MDF pænt igen. Det kræver bare mange arbejdsgange. Først spartel (ihvertfald to gange med slibning) så noget til at grunde (flere lag indtil  det ikke suger med mellemslibning). Derefter slutmaling 

Ask
Kunne man ikke ligge 2 skinner på fronten af reolen og så fræse i mellem dem ind i fronten? Så kan man nå helt ud til kanterne.
God aften
Mini me

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kan du ikke skære riller i lågerne udfor hylderne som passer til hylde tykkelsen?
Tak for jeres hjælp!

Bredker: god pointe med fin cutter, ikke mindst fordi det giver mig mulighed for at købe endnu et stykke værktøj!

Mini Me: jo, det lyder som en god stabil løsning

JHB: Det havde jeg slet ikke overvejet, god ide! det vil i så fald kun være 6mm riller jeg skulle fræse i en 19mm MDF, det burde ikke give nogen strukturelle udfordringer.

Hmmm, jeg tænker videre, tak for jeres input!

Mads
STOP Du har valgt en rigtig dårlig og besværlig løsning og resultatet vil blive grimt. Det er meget bedre og nemmere at skrue nogle lister på forsiden af den lodrette front på reolen. Kender ikke detaljerne i dit projekt. Men prøv at arbejde videre med ideen.

Prøv det selv
God pointe flaks, simpelt og elegant!

Jeg har tænkt og tænkt, men en tykkere liste på fronten kommer til at stikke udover indramningen…

Tager en runde mere i tænkeboksen
Der er også en andet løsning, hvor du opnår nogle pæne fronter på hylderne med en minimal indsats.
Hvis hylden skal være 1 cm smallere. så skærer du 2 cm af hylden. Herefter monterer du en fyrretræsliste, som er 1 cm tyk, på fronten af hylden. Du opnår en pæn glat front på hylden som er nem at male. Eventuelt har listen den samme runding som der var på hylden. Og du skjuler fuldstændig et lidt ujævnt savspor med den nye liste. Listen  fastgør du  med lim eller med skruer.

Prøv det selv
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også