Luk for vandet - hvilken af 2 ventiler?

Jeg skal udskifte et blandingsbatteri på badeværelset, og skal derfor have lukket forvandlet i vores hus (for første gang). Jeg kan dog se, at der er 2 ventiler at dreje på, der hvor vandet kommer ind i huset. Har nogle af jer erfaring med, hvilken der er den rigtige at lukke for? Jeg synes at have læst andre steder, at hvis man har 2 ventiler er det vigtigt, at man kun får lukket den rigtige - men hvilken mon der er (jeg ved ikke om det kan blive noget rigtig rod, hvis jeg forsøger mig frem og får taget fejl)?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lige meget der er 2 haner for at gøre det let at skifte måleren. Men jeg ville ta den efter måleren.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er frit valg, de sidder på hver side af vandmåleren.
Var det mig ville jeg prøve den med det blå håndtag først, og den er til at lukke, den type ventil giver ikke problemer når der skal åbnes igen.
Den anden med drejehåndtaget kan godt drille lidt, og måske ikke lukke helt tæt.

Vi prøver igen, i morgen --
Du har ingen haner du kan lukke på badeværelset?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Man bør altid vælge at lukke for vandet på bagsiden af vandmåleren, således at vandmåleren altid står med tryk. Den nyeste generation fjernaflæst måler “sladrer” når måleren står trykløs. Vandforsyningen kan så få mistanke om snyd, så undgå dette.

Søren O
Søren O skrev den 06-02-2022 14:17:32

Man bør altid vælge at lukke for vandet på bagsiden af vandmåleren, således at vandmåleren altid står med tryk. Den nyeste generation fjernaflæst måler “sladrer” når måleren står trykløs. Vandforsyningen kan så få mistanke om snyd, så undgå dette.

 Tak for input - det vil jeg nødig have de tror. Men hvilken side er “bagsiden”?

Annonce
Søren O skrev den 06-02-2022 14:17:32

Man bør altid vælge at lukke for vandet på bagsiden af vandmåleren, således at vandmåleren altid står med tryk. Den nyeste generation fjernaflæst måler “sladrer” når måleren står trykløs. Vandforsyningen kan så få mistanke om snyd, så undgå dette.

 Det vist kun hvis den står uden tryk i meget meget lang tid.. 

I mit rækkehus var der ikke muligt at lukke for vandet efter måleren før jeg fik instaleret blødvandsanlæg.
Jeg ville lukke for den med blåt "håndtag" men du skal sikkert bruge en tang da de godt kan være meget stramme.
 
Bagsiden af måleren - jeg skulle have skrevet afgangssiden.
PRV: Måleren sladrer med det samme.

Søren O
Da jeg kun skulle lukke for vandet kort tid, gik jeg med den blå ventil som flere foreslår. Det fungerede perfekt, og nu håber jeg bare ikke vandværket kommer efter mig. 😂
Tak for hjælpen alle sammen!
Du har gjort det helt rigtige. Den blå ventil sidder på afgangssiden af vandmålere.
Noget helt andet. Det er en rigtig god ide at lukke og åbne alle brugsvandsventiler et par gange om året for at de ikke “skal gro fast”. Kugleventiler skal åbnes helt, men ventiler med spindel (som den der sidder ved indgangen til vandmåleren) skal lige drejes lidt modsat efter de er åbnet helt. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis