Glasskæring

Mistede et par glas i drivhuset under seneste storm.
Har ikke tidligere skåret glas.Drivhuset har både 3 mm og 4 mm glas.
Købte glasskærer og brugte petroleum som beskrevet.
Det gik kun halvgodt (det blev ikke helt rette skæringer) da jeg trimmede de gamle glas der kunne bruges.
Men nogen nyindkøbte glas gik det fint med.
Glas lå på arbejdsbord med 3 mm skummåtte da jeg skar efter vaterpas.
Spørgsmål: Er det normalt at ældre (tæt på 10 år) glas er sværere at skære?
Hvis ja, er der nogen trick til at gøre det, så det bliver pænere?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja gammelt glas er mere besværligt, og nogle mener endda at det skader glasskæreren.
En god kvalitet glasskærere er en forudsætning for et god resultat.
Skal jeg skære gammelt glas, renser jeg af hvor jeg skal skære, med en "komfur skraber" og pudser efter med sprit eller lignende.

Vi prøver igen, i morgen --
Når du har ridset op, kan du holde ridsen ud over bordkant og  "pikke" lidt nedefra langs ridsen evt. med glasskærer. Der ses tydelig at revnen breder sig for til sidst at knække. Du skal naturligvis holde fast på det stykke der skal knække af. 
Hvis det er et meget smalt stykke du skal have skåret af så er det svært at få pænt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Min erfaring er, at hvis det gamle glas er renset grundigt, er det lige så nemt at skære i som nyt. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Specielt 4 mm glasset var bøvlet.
Der endte jeg med at have større succes ved at skære på begge sider, lægge det på min bløde skumdug på arbejdsbordet, og så forsigtigt banke med en lille hammers pen langs skæringen.
Jeg havde rengjort glasset forinden, og købte også en bedre glasskærer end den jeg startede med.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg har f.eks. skåret 1/2 runde glashylder i gammel 4 mm fra termoruder radius ca. 25 cm. Det lykkedes ved at "pikke" mange gange op under . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis