Gammeldags

Hej jeg vil høre om der er nogen der stadig brygger øl på den gamle metode Jeg brygger stadig  på malt og humle som i gamle dage    Det kunne være sjovt om der stadig væk er nogen der brygger som de gjorde i gamle dage på gårdene
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan gjorde de?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis du brygger som i gamle dage så tror jeg ikke du vil drikke det. Det var meget som juleøl, bare lavere procent. Det dat alle drak og mest af hensyn til deres sundhed. Når der ikke var kloakker, og husdyr gødning lå i gårdene ( også i København) så var vandet ofte fuld af bakterier. Derfor var ølbrygning en måde at få neget sundere at drikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var nu ment som de gør det i den Fynske Landsby
lindebo skrev den 08-02-2022 07:47:52

Det var nu ment som de gør det i den Fynske Landsby

 ..og hvordan brygger de så der ?


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Og hvordan har du så tænkt dig at forurene vandet inden brygningen :-) ?
Om brygningen m.m. kan man læse på https://denfynskelandsby.dk/dk/wp-content/uploads/sites/3/2019/07/Humlehaven_pdf.pdf
Bl.a.: “Vandforsyningen til gårdene kom enten fra en privat brønd på gårdspladsen – ofte tæt op ad møddingen – eller fra naturlige kilder, eksempelvis byens bæk eller å. Resultatet var, at drikkevandet var af en temmelig ringe kvalitet, og man var derfor nødt til at rense det. Det gjorde man gennem bryggeprocessen……”

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis