Værktøj til at bøje rør

Hejsa

Jeg har tidligere haft en tråd omkring bøjning af nogle rør, som jeg skal bruge til et hegn. Jeg har nu fundet nogle rør, som jeg evt. kan bruge til det, men jeg mangler et stykke værktøj til at bøde det.

https://www.dansk-skovudstyr.dk/hegnsror-vandror-1-2-galvaniseret-130-cm.html

Har i en ide til hvilket værktøj jeg kunne købe, som kan bøje sådan et rør? Jeg skal kun have bøjet ca. 20 rør, så det skulle helst ikke være et værktøj til mange tusind kroner :-)

Mvh Mads

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få en smed til at gøre det i en rørbukker.

Hellere leje end at bo på gaden.
Det rør er ufatteligt stift, så det kræver en rigtig rørbukker.
Find en smed/vvs'er der kan bukke dem for dig.

Men hvorfor skal det være så kraftigt, hvis det kun skal sidde på toppen af en hegn ?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svarene begge to   

@PinkHenrik: Det behøves heller ikke være så kraftig. Jeg kan bare ikke rigtig finde andre rør som vil passe til det. Hvis du har en ide må du meget gerne smide et link. Det skal bare være galvaniseret, så det ikke ruster.

Mvh Mads
Hvis  du bøjer et galvaniseret rør så bliver galvanisering ødelagt , du kan også skære gevind på to rør og så bruge  en 45 grader bøjning til at samle dem . 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Med det rigtige værktøj kan galvaniseringen sagtens holde til at blive bukket.
Jeg vil mene at 1/2” rør vil være passende til opgaven.
Måske kan du låne (leje) en rørbukker hos et vvs-firma, evt. stå på deres værksted.

Søren O
Annonce
Du kunne jo bruge enten aluminium eller kobberrør, hvis det ikke skal bære andet end det net. Det er at skyde gråspurve med kanoner med så kraftige rør.

Jeg ville lave det i træ...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du kunne også bruge tentorpæle, dem kan du selv bukke uden værktøj. De kan fastgøres med kramper eller patentbånd og fås i flere farver og størrelser.

Hellere leje end at bo på gaden.
Hvis du køber alm. sort rør kan du varme dem og bukke dem med håndkraft, for derefter at male dem.
Ellers så en rørbukker. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
De bukkes nemt i en hydraulisk rørbukker dem ser man på dba og gul og gratis i prislejet omkring 1500 kr 
Tag chancen og køb en og sælg den efter brug. 
Der er ingen problem med galvanisering ved bukning af rør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for svarene alle sammen.

Hvis man bukker et aluminiumsrør - brækker de så ikke nemt efterfølgende? Det er jo rigtig nok at det måke er overdrevet at bruge galvaniseret rør til dette projekt, da det kun skal holde et net med 5cm * 5cm masker.

Mvh Mads 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også