Fjernelse af skorsten

Hej LDS
Jeg har købt et gammelt 2 etagers hus hvor jeg har fået meddelt at jeg enten skal skifte brændeovnen eller fjerne den. Jeg har så valgt det sidste og kommer nu til skorstenen.
Jeg er i gang med sidste sektion af skorstensrøret, som jeg har læst mig frem til at jeg bare kan save af. 
Hvordan fungerer det i praksis derefter for at få afblændet skorstenen? 
Mange tak på forhånd.

Rettelse: det er iøvrigt et sort metalrør der er tale om.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et godt råd: Vent indtil du ser hvor el, gas og olie prisernes himmelflugt ender.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du virkelig vil af med røret, så bør det fjernes helt. Dvs også oven for taget. Der er sikkert barduner på loftet til at stabilisere. Fjern dem, fjern inddækning på taget og sænk skorstenen ned. Taget renoveres med nye plader/sten og evt undertag lappes. Hvis du lader “stumpen” sidde, risikerer du kondens indvendig og skader af våd sod.
Velkommen på LDS.
Er det en muret skorsten du har?
Så burde skorstensrøret fra brændeovnen sidde i en metalbøsning i skorstenen, og kan trækkes ud. Efterfølgende bør murbøsningen fjernes og hullet lukkes med et par mursten og lidt mørtel.
Skorstenens top bør lukkes med f.eks. en betonflise som hæves et par cm. på nogle støtter i hjørnerne. Dette sikrer at det ikke regner ned i skorstenen og giver lidt ventilation.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis