Oliefyr - Varmtvands prioriteringen er helt gal ? (Billeder)

Håber nogen kan hjælpe her ! 
Jeg har fået sat ny cirk.. pumpe i fyret for et par måneder siden da den anden simpelthen ikke virkede mere (Kunne ikke cirkulere vand mere)
Efterfølgende fik jeg, endelig, bestilt en ny Zone ventil da den anden hang mere og mere og jeg dagligt skulle ned flere gange for at trække den fri (Den kunne godt lukke, men åbnede ikke selv igen når motoren gav slip)

Det er så lige som om at det faktisk har skabt et problem som jeg ikke aner hvad jeg skal gøre ved !
 Det er jo en Åben/lukke ventil, altså ingen justering, den er enten lukket eller åben ! Problemet er så at når den er lukket så er der ikke noget varmt vand i vandhanerne og hvis den er helt åben så bliver gulvvarmen 15-16 grader (Hvor den er 19-21 grader når den er lukket, ikke optimalt, ved ikke hvorfor)

 Førhen da ventilen satte sig fast i midten var det lige som om at det faktisk virkede bedre - Der var ret god varme på gulvvarmen - Kunne få den op på 22-25 grader på termostaten (trådløse der sidder og måler i rummet+infrarød på gulvet) OG der var varmt vand i hanerne.
 Efterhånden som motorventilen blev aktiveret flere og flere gange satte den sig mere og mere fast, varmen forsvandt mere og mere og jeg skulle ned og hive den åben igen.

Jeg har vendt selve ventilen som den forrige og også sat motoren til som den forrige, så ingen ædring der udover at det er nyt og virker,
 Ventilen er lukket HELE tiden lige p.t - og hvis jeg hiver kapillarrøret ud, altså demontere termostaten, nede på oliefyret er den iskold og jeg kan ikke få den til at klikke. Piller jeg motoren af så ventilen åbner så bliver der varmt derinde og jeg kan få termostaten til at klikke på en 20-30 grader alt efter hvor længe jeg venter.

 Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre - min logik siger mig at den zone ventil faktisk er ubrugelig og burde demonteres på en eller anden måde :)? Men igen, det burde jo virke ?
 Uanset hvad jeg sætter termostaterne til så køre det underligt - Der er jo 2 termostater, 1 oppe udvendigt på fyret og så den siemens termostat med kapillarrør nede på hvad jeg tror er varmtvandsbeholderen. Har prøvet mange indstillinger - Høj/lav på hver sin, høj høj, lav lav, samme temp og næsten alt derimellem.  

Er ikke ekspert på oliefyr så ved faktisk ikke hvordan det skal fungerer sådan helt lavpraktisk ! 
 Om det giver mening at mit fremløb på gulvvarmen bliver iskold når Zone ventilen står helt åben, om fyret skal køre HVER gang ventilen lukker (Det gør det ikke) og om temperaturen i varmtvandsbeholderen skal blive varm når ventilen er lukket......... eller når fyret lige har kørt og så derefter åbne igen ?

 Så det er lidt svært at fejlfinde på når jeg ikke kender "normalen" ! 

Langt kompliceret problem, håber virkelig nogen kan hjælpe !!

Bonus info: Jeg kan ret ofte fylde vand på fyret, er det normalt ? Hvis jeg åbner udluftningen på fyret (ekspansionsbeholderen??????) kommer der luft ud og jeg kan måske fylde 3-4 / 4-6 liter på (Svært at vurderer) 2-3 gange om dagen hvis jeg vil. Fylder på indtil overløbs ventilen åbner og spytter vand ud, efterfølgende står den så og drypper en del, tænker vandet forsvinder ud af den og når fyret køre og vandet bliver varmt kommer der mere ud ?

Gulvvarmestyringen er helt ny (Shuntstyring) og er den her:
https://www.vvs-shoppen.dk/wavin/wavin-komplet-traadloes-gulvvarmesystem-til-8-kredse/?gclid=CjwKCAiAl-6PBhBCEiwAc2GOVAe70nJghP957EPZYUrndOoEu51_g4z4LIH-bOQ0NWRsvOsNflnw_RoCbP8QAvD_BwE

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
start med at fylde noget vand på hvis der ingen tryk er så virker anlægget ikke korrekt .fyld på til 1.5 bar der er ingen grund til og fylde på til sikkerhedsventilen åbner tjek lige at der ikke er kommet noget snavs i sikkerhedsventilen. ventilen må ikke dryppe ved 1,5 bar -luft ud hvor du nu kan komme til det.Den ventil der sidder på ekspansionsbeholder er ikke en udluftning men en påfyldnings studs til nitrogen i din ekspansionsbeholder .hvis du har tømt ekspansionsbeholder for "luft" skal der på ny fylde nitrogen på  eller udskiftes til en ny . Anlægget kan ikke virke med en defekt  ekspansionsbeholder .justere din kedel temp op på 65 grader og se om det virker
jensen55, du skriver at der skal påfyldes nitrogen. Hvorfor skal det være nitrogen, den atmosfæriske luft består i forvejen af 78% nitrogen. så hvorfor ikke bare atmosfærisk luft?

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det jeg kan finde frem til er at nitrogen er den mest stabile luftart, og at trykfaldet bliver mindre med nitrogen. Altså under normale forhold, tager det længere tid før det er nødvendigt at efterfylde med luft, for at fortrykket er optimalt.

Søren O
Søren, du mener så at kvælstof har sværere ved at undvige en ilt.

fase
Har lige læst en artikel fra Ingeniøren og en dækfabrikant. Der beskrives det at iltatomerne er mindre end kvælstofatomerne, og derfor slipper ilten lettere ud.
Et forsøg har vist at atmosfærisk luft lækker 1,56 gange mere end kvælstof.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Både Ingeniøren og Michelin (eller hvem det nu er) har sikkert ret, men når jeg ser på hvor meget luft der forsvinder fra mine dæk på bilen, så ville jeg ikke have problemer med at bruge atmosfærisk luft i ekspansionsbeholderen.


fase
S. Fabrin skrev den 06-02-2022 16:19:43

Både Ingeniøren og Michelin (eller hvem det nu er) har sikkert ret, men når jeg ser på hvor meget luft der forsvinder fra mine dæk på bilen, så ville jeg ikke have problemer med at bruge atmosfærisk luft i ekspansionsbeholderen.

 Det skam også helt alm. luft du har i dine dæk, med mindre du har bestilt og betalt for nitrogen ;)

Til trådstarter
Uanset diskussion om nitrogen eller luft så er det forkert at du har lukket luft ud af trykekspansion.Det kn være årsag til dine problemer med genopfyldning. 
Luk vand af anlægget, afmonter ekspansion, og kør hen til tankstation hvor du kn fylde luft i. Det skal fyldes til ca. 0,8 bar. 
Monter den igen hjemme og påfyld vand tryk til 1,5-1,8 bar. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nåh fik lige monteret et nyt termomanometer da det gamle ikke virkede. Er ret sikker på min ekspansionsbeholder er død.
Fylder vand på til 2-2,5 bar. Derefter kan jeg gøre det igen under 1-2 timer senere da teykket ligger på 0,05-0,2 bar. Overtryksventilen lukker det meste ud, hvilke jeg har læst på nettet også er tegn på død eks. Beholder?

Men nuværende er en flad på 8 liter, tænker at smide en ny på 35 liter på, de kan ikke blive for store til anlægget så vidt jeg har læst?
https://www.privatgrossisten.dk/shop/trykekspansion-epdm-cyl-26208p.html?gclid=CjwKCAiA9aKQBhBREiwAyGP5leZtVc_KjZrml0RmYjtCKbvbs9TXW6BlxpMzaKbkiSJ3MXR6EW_A5RoCAN4QAvD_BwE

Men hvad betyder det at den har et fortryk på 0,5 bar? 
 Er det bare en, for mig, ligegyldig information og jeg kan i alt sin simpelthed Demontere den gamle og montere den nye og så køre skidtet? 
Eller skal der ske andet? Udluftning af den nye så den bliver fyldt med vand? 

På min nuværende sidder der en manuel udluftningsventil jeg kan dreje på så der kommer luft ud, skal samme system bygges på den nye? 

Du skal absolut ikke udlufte den nye ekspansions beholder. En 35 l ekspansion vil da virke men det er helt overkill at øge den så meget. Hvis din ekspansion og rør er ok så er det fint med de 8 l Har du utætte rør så hjælper en 35 l ikke på det. 
En ekspansions beholder er som navnet siger en beholder, men inden i er der en membran som slangen i en fodbold. På den ene side af denne membran er der luft nemlig den fortrykte luft som kan være på 0,5 - 0,8 bar. På den anden side af membranen ingenting før den er monteret og du begynder at fylde vand på anlægget. Indtil du ret hurtigt når 0,5 bar kommer der ikke vand op i beholder, men fra det tryk presser vandet " fodbolden" sammen og ved ca. 1 - 1,5 bar er der 1/2 vand og 1/2 luft i beholder. Det er det optimale Så har du den ekstra volumen af vand og tryk som kan udligne at dit vand udvider sig ved opvarmning. Altså holder luften nogenlunde konstant tryk i anlægget ( over 0,5 bar men under 3 bar som din sikkerheds ventil sikkert lukker op ved)
Så hvis du udlufter din nye beholder så er den død med det samme. Så er der ikke den mængde luft som der skal være. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også