Slibe fritlagte spær

Hej.
Vi er ved at renoverer kælder og får en den forbindelse fritlagt spær til stuen. Dem vil vi beholde synlige. De fremgår rå og skal derfor have slibning. De behøver ikke blive helt perfekt slebne, jeg synes det er flot når de stadig fremstår lidt rå. De skal ikke males efterfølgende. 
Hvad ville I bruge til at slibe dem med? Der er ca. 10x8 meter, altså 80 meter spær som skal slibes, så det må gerne gå stærkt og være effektivt. Jeg har en god vinkelsliber med en sugeskærm og en excentersliber som begge kan monteres min industristøvsuger. Jeg overvejer en carbide slibeskive. Holder de længe og er resultatet godt? 
Mvh
Nis
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Carbide slibeskiver er til sten….. du bør bruge en excentersliber med sandpapir.
Jeg har slebet lignende spær med lille vinkel sliber. Men det var med sandpapir skiver, meget grove LINK. De sættes på en gummi bagskive og der skal en speciel skrue til at spænde det med. 
Man skal stadig overholde reglen om at slibe langs årerne i træet. Det sørger man for ved at holde sliberen korrekt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har slebet spær i vores hus med båndsliber og girafsliber.
mfrost skrev den 03-02-2022 22:25:25

Carbide slibeskiver er til sten….. du bør bruge en excentersliber med sandpapir.

 Alle de steder jeg kigger står der også de er til træ, og de fås i korn 120 som vel er relativt fint. Min vinkelsliber kan sætte ret langt ned i omdrejninger.

Er bange for at arbejdet med excentersliber kommer til at tage for en måned, men kunne evt. prøve noget carbide papir til min excentersliber. 

Annonce
BOFH skrev den 03-02-2022 22:34:33

Enig, det vil blive meget ru i overfladen. Man kunne overveje lamelskiver men tror de vil blive slidt op meget hurtigt.

/BOFH

 De fås helt oppe i korn 120 og der står de er til træ. Ellers skal jeg måske teste noget carbide papir til min excentersliber. 

Tror du skal bestemme dig for, hvor rå / høvlet dit look skal være inden du begynder. Dine spær er formentligt savskårne, og når først du begynder at slibe, kommer savmærkerne virkeligt tydeligt frem. Pas på med vinkelsliberen. den kan hurtigt tage så meget, at du skal slibe i bund for et ensartet look. 

Jeg havde nok prøvet med en håndholdt båndsliber - dine arme dør - alternativt et slibebrædt på skaft. 

Du kan overveje at bruge ståluld (går ud fra spærene ikke er eg) og i højere grad "skrubbe dem ned" end at slibe dem. Fordelen er at det kommer ind i alle ujævnheder og savspor og giver en lækker ensartet overflade kombineret med en let slibning. 


Mvh Troels
Medmindre du vil have dem sleben helt i bund, kunne en messingbørste af denne her type være en mulighed, den frisker overfladen op, og forbedre finishen uden det bliver "blank poleret"
 

Vi prøver igen, i morgen --
Ja det hele kommer jo an på hvilken slutresultat du ønsker. Er de sanskåret så der er nogle bumkanter måske med bark på, så kan en båndsliber ikke komme ind i de kurver. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har skullet der samme på vores gamle fritlagte spær, som også godt måtte fremstå rå. Lamelslibeskiver som denne fungerede fint på en vinkelsliber
 https://www.harald-nyborg.dk/mitsutomo-lamelslibeskive-oe-115-mm-grov?raptormodule=GetRelatedItemsName 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også