Skifte kroneafbryder ud med Zigbee / LAB3D svagstrømstangent

Hejsa

Jeg har købt et Zigbee LAB3D tryk som er sat op og virker.. Nu vil jeg gerne have det sat i min FUGA ramme i stedet for den gamle krone afbryder med 2 tangenter. Den er godkendt til at sidde med 230V bag trykket. Den passer størrelsesmæssigt. Jeg er klar over, at man ikke selv må rode med det, men jeg har (nysgerrig som man jo er) alligevel kigget bag på kroneafbryderen og kan se, at fasen / brun ledning der kommer ind i den ene side bliver loopet videre over inde i kontakten til den anden side.. Derfra går der en brun ledning ned til stikkontakten som derved også får strøm. Hvordan laver man det teoretisk korrekt således at de 2 blå / nul ledninger og fasen ned til stikkontakten alle får strøm? Den umiddelbare tanke ville være at samle fasen / brun ledning med de 2 nul / blå ledninger og med fase / brun ledning ned til stikkontakten - altså 4 ledninger i alt i een muffe.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du samler alle ledninger i en muffe siger det BUM !

Efter hvad du skriver, så du ikke har nogen ide om hvordan strøm virker, så derfor er mit råd:
Hold snitterne for dig selv og ring efter en der ved hvad el er. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svar.. og ja jeg har bestilt en elektriker :)
Men juridisk set må man vel godt lave dét selv - det må svare til at udskifte en kontakt, hvilket er lovligt. Så det er fair nok, at spørge om, synes jeg.

Jeg kender ikke Zigbee-trykket, men er selv meget nysgerrig. Har masser af Zigbee enheder, men det er bare ikke optimalt før kontakterne også følger med.

Mht. hvordan du samler, så skal du selvfølgelig aldrig samle alt i én muffe. Det er en direkte kortslutning og vil aldrig gøre noget godt   Du skal samle brun med brun og ikke andet.

Fasen (brun ledning) går ikke fra din afbryder og ned i stikkontakten (som du skriver). Det er "omvendt": Der er konstant spænding på stikkontakten og derfra går der fase op til lampen, men igennem din afbryder, så du kan slukke og tænde. Hvis jeg forstår zigbee-kontakten, så vil du have fast spænding på lampen, så din Zigbee-pære altid har strøm og derfor skal du bypass'e afbryderen ved at muffe den brune.

Mvh. AllanE
Tak for oplysende svar Allan ..Det er helt korrekt forstået, at jeg vil have fast spænding på lamperne, så jeg kan styre det fra Zigbee trykket.  Det giver rigtig god mening at det er den omvendte vej det går.. 

Ift Zigbee så har jeg købt det her tryk https://lab3d.dk/vare/lab3d-zigbee-tryk-st/ .. Det virker perfekt med en dioflex zigbee controller som nu styrer lyset under køkkenskabene .. Det fåes i forskellige varianter.. 

Mvh
Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis