Dele faser ud kontra separate grupper

Hej,
Skal på et tidspunkt have lavet nyt køkken inkl nye installationer. Har snakket med en som mener, at i stedet for at lave separate 230v grupper, så ville han lave 380v grupper og så dele stikkontakterne ud på de forskellige faser med den begrundelse at så er der mere power til rådighed. (Tror i hvert fald det er det han mener?)

Jeg kan ikke helt gennemskue om han har ret og hvad fordele og ulemper der er ved det, men umiddelbart lyder det jo ikke til at være sådan man 'plejer' at gøre.

Har jeg misforstået hans foreslåede fremgangsmåde, eller er det en smart og gangbar måde at gøre det på?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et køkken er almindeligvis altid delt ud på alle 3 faser, da det er i køkkenet man har store strømslugere.
Der er officielt krav om frie stikkontakter, fordelt på mindst to grupper.

Der er også krav til at man i eltavlen fordeler belastninger så godt som ligeligt mellem alle faserne, så det kommer som en helt naturlig konsekvens, når elektrikeren skal montere tavlen.

De to grupper til disponible stikkontakter, kan fint være enfasede typer, forsynet af hver deres fase.
380v, som i dag er 400v, er i den forbindelse ikke relevant, da du kun har 230v i dine stikkontakter, så brug af denne terminologi virker blot slørende for forståelsen.

Man har normalt 400v i tilslutningspunktet for komfur.

Elektronikteknikeren
Stikkontakter i køkkenet skal være fordelt på to grupper. Med to grupper menes to gruppeafbrydere, fordi to grupper på samme gruppeafbryder regnes som en gruppe. Om der er mere power til rådighed, kommer helt an på sikringsstørrelsen.  
Til kogeplade og ovn bruges normalt en trefaset gruppe forsikret med 16A.

fase
Hej alle og tak for jeres svar. 

Ja, jeg er med på at stikkontakter skal være fordelt på minimum to grupper og at komfur normalt har 400V tilslutning. 

Men det jeg forstod på ham jeg snakkede med var, at han ville lave det hele som 'kraftgrupper' og så bare dele faserne ud. I min naive verden ville jeg tro, at man kun lavede kraftgruppe til komfur og at man så ellers kørte alm. 230v grupper med én fase til resten (går ud fra at 230v altid kun har 1 fase)?

Men måske er min forståelse for emnet bare for ringe?
Det man normalt forbinder med en kraftgruppe i privaten, er 400V og 16A. Så svaret er her nej, det fører man ikke til stikkontakter.

Man kan lave en flerfaset gruppe, også på 16A, hvor man deler de enkelte 230v faseledere ud på flere stikkontakter, men så har du stadig kun en gruppe, og overholder dermed ikke kravet om flere disponible grupper.

Endvidere er det unødvendigt omkostningstungt at etablere 16A stikkontakter, da kablet skal være kraftigere, og dermed også dyrere.

En almindelig 10A lysgruppe kan levere 2300w, hvilket er rigeligt til gængse køkkenmaskiner. Disse grupper skal du have to af for at overholde reglementet, så det er svært at se fordelen ved det foreslåede, og overdimensionerede setup.

Mit bud er at din bekendte ikke helt har styr på hvad det er han anbefaler.

Elektronikteknikeren
Helt enig med Gregeren  Din ven har ikke styr på el teorien. 
Om du har 3 lysgrupper med hver deres sikring eller du har 1 stk 3 faset gruppe så giver det samme resultat m.h.t. power, når man har samme sikrings størrelse. Bruger man 16 A materiel hele vejen så gælder der det samme, men de tykkere kabler er noget vanskeligere at arbejde med.
Der hvor din ven kommer helt på glatis er med hensyn til reglen om mindst 2 grupper og om reglen med 1 gruppe pr. 50 kvm bolig areal. Her tæller 3 faset gruppe som 1 gruppe så det bliver jo en ret indviklet installation, og stor gruppetavle. 
Til slut er der det med nulleder i 3 fasede grupper. Kommer der løs forbindelse på 1 fasede grupper "går lyset" og der er ikke stor risiko for skader. Ved 3 fasede grupper vil den samme fejl få spænding til at stige på 1 af faserne og falde på de mest belastede. Det kan koste TV eller andre elektroniske apparater. 
Så der er ret gode grunde til at de uddannede elektrikere kører med 1 fasede lysgrupper som standard i bolig installationer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
En lille anekdote omkring 3 faset 230v drift.
Jeg stod i lære på Rigshospitalet og på deres lange gange var lyset fordelt på flere faser fra samme gruppe, men de enkelte armaturer (der sad i en lang række i hele gangens længde) var 230v.
Da man ikke bare kunne slukke for strømmen fordi hospitalet jo skulle fungere, arbejdede vi med strøm på.
Jeg skulle skifte en spole i et af disse armaturer, og derfor pillede jeg tilgangs spændingen af. Desværre pillede jeg nullen af først, med det resultat at nullen for hele gangen nu var pillet fra. Det betød så at samtlige spoler fik 400v og brændte af...
Med røde ører måtte jeg så fortælle min mester at det job der skulle have varet 20 minutter, nu ville vare resten af dagen og at jeg skulle "lige" skulle skifte samtlige spoler på hele gangbelysningen        

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Man kan gøre som din ven siger til hovedparten af stikkontakterne med en 3phase 10A gruppe afbryder ikke 16A. Men minimum et stik skal køre på en anden gruppen. Har set det flere steder også hos mig selv. Komfur er et andet regnskab og skal holdes ude af dette :)

Der er nogle downsides ved det. Har du el fejl er det hele gruppen og dermed stort set alle dine stik der er nede. fejlsøgning er noget mere omstændig. Så der "nul fejl" som PinkHenrik beskriver, der er ikke meget udstyr der overlever sådan en omgang.
Fordele er der skal trækkes færre kabler fra el tavlen. Den "anden gruppe" er der typisk i forvejen fra belysning eller naborum.

Kunne sagtens selv finde på selv at gøre det. Vilde nok find et strategisk sted at placere en dåse at "fan ud fra" med 3g1,5 fx ved siden af stikket til opvaskemaskine som kunne få en phase til sig selv. At samle 2 x 5 ledere bag et stikkontakt bliver man træt af.

En dåse incl montering er ofte dyrere end de meter kabel. 
Og så lige min kæphest: Antal samledåser i en privat husinstallation er omvendt proportionel med elektrikers intelligens
En samledåse ( membran dåse f.eks.) skriger langt væk af amatør installation.   
Jeg ser nogen gange f.eks. udvendige lamper på et hus hvor der går kabel rundt under tagudhæng, for så at samles i dåser med et kabel ned til hver lampe. Det ser ikke godt ud. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar alle!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis